FF:PSB_08 Psych. obrazové reprezentace - Informace o předmětu
PSB_08 Psychologie obrazové reprezentace
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Josef Švancara, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 9:10–10:45 zruseno C21
- Předpoklady
- Dobré základy obecné psychologie a vyhraněný zájem o imaginární reprezentaci z teoretického i aplikačního hlediska.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (4)
- Cíle předmětu
- V návaznosti na poznatky o mentální reprezentaci podat přehled oblastí, v nichž se uplatňuje obrazová reprezentace: kresebné techniky a jejich využití ve výzkumu a v psychologické diagnostice, specifické kulturní rozdíly v zobrazování, užití grafů v dokumentaci, grafity, komiks.
- Osnova
- Hlavní otázky: Jak obraz reprezentuje skutečný svět? Jaké jsou formy a prostředky tohoto zobrazení? Jaký je vztah zobrazení k základním kategoriím našeho pojetí skutečnosti, jimiž jsou čas a prostor, jak obraz vyjadřuje významy? Tématické okruhy: Dynamika vizuální percepce a zobrazování z hlediska experimentálního i aplikačního: anticipace při vnímání, vývojové změny vnímání, aktuální geneze představy, mentální rotace, interindividuální rozdíly percepční syntézy, eidetické schopnosti, kresba z hlediska objektivního i projektivního, užití v psychodiagnostice, geovizualizace, mezikulturní zkoumání výtvarné tvořivosti. Navazuje na poznatky z těchto předmětů: obecná psychologie poznávacích procesů, emocí, motivace, vývojová psychologie, psychologie osobnosti, metodologie, psychologická diagnostika.elf-image; interpreting children drawings; drawing techniques; mandala: systemic relationships, mandala: expression in drawings; effectiveness of images; external space vs projective space; creative power of folk art; drawings in psychological diagnostics of children and adults.
- Literatura
- ARNHEIM, Rudolf. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. Berkeley: University of California Press, 2004. ISBN 9780520243835. info
- AUMONT, Jacques. Obraz. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění v Praze, 2005, 325 s. ISBN 80-7331-045-7. info
- BENOIST, Luc. Znaky, symboly a mýty. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 122 s. ISBN 80-85865-49-1. info
- GOMBRICH, E. H. Umění a iluze : studie o psychologii obrazového znázorňování. Translated by Miroslava Gregorová. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1985, 534 s. info
- GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Translated by Miroslava Gregorová. Vyd. v češtině 2. (rev.),. Praha: Argo, 1997, 683 s. ISBN 8072031430. info
- Výchova uměním. Edited by Herbert Edward Read - Jaromír Uždil, Translated by Jan Caha. 1. vyd. Praha: Odeon, 1967, 421 s. URL info
- ŠVANCARA, Josef. Diagnostika psychického vývoje. Edited by Josef Švancara. Praha: Avicenum, 1980. info
- ŠVANCARA, Josef. Imaginativní reprezentace domova u dětí předškolního věku. In Kde jsme doma. 1. vyd. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1997, s. 33-51. ISBN 80-86156-04-4. info
- BECKER, Udo. Slovník symbolů. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 351 s. ISBN 80-7178-612-8. info
- OSBORNE, Richard a Dan STURGIS. Teorie umění. Illustrated by Natalie Turner. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073673703. info
- MIOVSKÝ, Michal, Ivo ČERMÁK a Vladimír CHRZ. Umění ve vědě a věda v umění : metodologické imaginace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 368 s. ISBN 9788024717074. URL info
- KOSTROŇ, Lubomír. Psychologie architektury. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 207 s. ISBN 9788024729268. URL info
- Výukové metody
- Úvod do problémů vizuální percepce. Prezentace a analýza obrazových předloh.
- Metody hodnocení
- 3 písemné/kresebné testy. Kolokvium na podkladě zadaných tematických okruhů.
- Informace učitele
- Literatura Arnheim, R. ((1954). Art and visual perception. Berkeley: UCP. (Též německy a rusky) Aumont, J. (2005). Obraz. Přeložil Ladislav Šerý. Praha: AMU. Benoist, L. (1995). Znaky, symboly a mýty. Přel. Z. Hrbata. Praha: Victoria Publishing. Haken, H., Schiepek, G. (2006), Synergetik in der Psychologie. Selbstorganisation verstehen und gestalten. Göttingen: Hogrefe. Gallistel, C. R. (1980). The organization of Action: A New Synthesis. Hilsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum, Assoc. Gombrich, E. H. (1985). Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon. Konečný, M., Švancara, J. (1996). (A)perception of the Maps by Czech School Children. In Children and Education in Cartography. Gifu: Japan. Machotka, P. (2002). Panelová diskuse. FF: MU Massironi, M. (2002). The psychology of graphic images: seeing, drawing, communicating. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, Assoc. Novák, M., Faber, J., Kufudaki, O. (1992). Neuronové sítě a informační systémy živých organismů. Praha: Grada. Read, H. (1967). Výchova uměním. Praha: Odeon. Sehringer, W. (1999). Zeichnen und Malen als Instrumente der psychologischen Diagnostik. 2. neubearb. Auflage. Heidelberg: Universitätsverlag C. Winter. Švancara, J. (1997). Imaginativní reprezentace domova u dětí školního věku. In A. Schauerová a kol. Kde jsme doma, str. 33-52. Strážnice: ÚLK.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/PSB_08