PSB_462 Gerontopsychologie v praxi

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Markéta Kukaňová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1) Znát a vysvětlit základní pojmy z oblasti gerontopsychologie (specifika Alzheimerovy choroby a demencí – původ, projevy, rizika a možnosti terapie; základy ergoterapie...).
2) Použít získané teoretické informace k praktické práci pod supervizí s klienty v Domově Naděje Brno-Vinohrady (muzikoterapie, rukodělné práce, výtvarné činnosti,skupinové i induviduální cvičení, doprovod).
3) Vytvořit vhodné terapeutické postupy pro jednotlivé klienty (např: tvorba programů pro trénování paměti)
Osnova
  • 1. Seznámení účastníků se základními pravidly a požadavky předmětu.
  • 2. Poskytnutí základních teoretických informací z oblasti gerontopsychologie - vymezení pojmu, terminologie, oblasti.
  • 3. Specifika Alzheimerovy choroby.
  • 4. Demence – původ, projevy, rizika a možnosti léčby a terapie.
  • 5. Základy ergoterapie.
  • 6. Exkurze na specializované pracoviště.
  • 7. Praktické ukázky terapeutických postupů a technik v rámci exkurzí.
Literatura
  • JIRÁK, Roman, Iva HOLMEROVÁ a Claudia BORZOVÁ. Demence a jiné poruchy paměti : komunikace a každodenní péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 164 s. ISBN 9788024724546. info
  • KLUCKÁ, Jana a Pavla VOLFOVÁ. Kognitivní trénink v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 150 s. ISBN 9788024726083. URL info
  • HOSCHL, Cyril, Jan LIBIGER a Jaromír ŠVESTKA. Psychiatrie. 1. vyd. Praha: Tigis, 2002, 895 s. ISBN 80-900130-1-5. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 353 s. ISBN 8071848034. info
Výukové metody
Přednášky, skupinové práce, diskuze, exkurze, práce s odbornou literaturou.
Metody hodnocení
Požadavky ukončení:
1. Aktivní účast na výuce - min. 80%
2. Spolupráce s Domovem Naděje Brno-Vinohrady v rámci seminárních hodin.
3. Zpracování písemného výstupu zahrnujícího osobní přínos, problematické oblasti i návrhy na zlepšení práce s klienty v Domově.
Informace učitele
Teoretická část výuky probíhá blokově, praktická část výuky probíhá 1 za 14 dní v zařízení Domov Naděje.
Jedná se o převážně praktický předmět. Nutná účast na teoretické části předmětu.
http://www.nadeje.cz/brno/index.php?show=clanek&id=Dum-Nadeje-Brno-Vinohrady
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018.