SKMGM01 Školský management

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Ťoukálková
Rozvrh
každý lichý pátek 7:30–17:25 L31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Disciplína vede studenty k porozumění základním otázkám řízení škol. Po vymezení vztahu školského managementu k jiným disciplínám je věnována pozornost pochopení mnohovrstevnatosti školy jako entity a jejího místa v širším prostředí. Poté se student seznámí se základními kategoriemi a procesy kategoriemi řízení školy. Po skončení kurzu by měl být schopen vysvětlit hlavní charakteristiky školy jako instituce, organizace i pospolitosti a hlavní procesy, které ve škole probíhají a jsou předmětem řízení školy.
Osnova
  • 1. Management – vymezení disciplíny a nástin vývoje 2. Vztah managementu a školského managementu 3. Škola jako instituce, specifická organizace, pospolitost – hlavní charakteristiky, implikace 4. Procesy vedení, řízení a správy školy – hlavní charakteristiky 5. Vize, mise, cíle školy 6. Procesy řízení skupinové/týmové práce ve škole 7. Kultura školy 8. Plánování a organizování ve škole 9. Koordinace a komunikace ve škole 10. Rozhodování 11. Hodnocení a kontrola 12. Vnější vztahy školy 13. Řízení změn ve škole
Literatura
  • Prášilová, M.: Řízení základní školy v letech 1990-2007. Olomouc: UP, 2008. 124 s. ISBN 978-80-244-2036-3.
  • POL, Milan. Škola v proměnách. 1. plus 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 196 s. ISBN 978-80-210-4499-9. info
Metody hodnocení
Přednáška a zápočet (písemný test)
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015.