UZFJA108 Didaktika francouzštiny II

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Naděžda Bruzlová (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Vurm, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:10–15:45 G12
Předpoklady
FJIA028 Státní závěr. zkouška bak. && UZFJA104 Didaktika francouzštiny I
Pouze pro posluchače, kteří absolvovali Didaktiku I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program semináře navazuje na Didaktiku I a je věnován především konkrétnímu využití autentických materiálů při výuce francouzského jazyka a jazykovým hrám.
Osnova
  • Práce v semináři se soustřeďuje na práci s konkrétními autentickými materiály. Jedná se o materiální nedidaktické prostředky, vytvořené rodilými mluvčími pro rodilé mluvčí, které mohou být vhodně využity ve výuce cizího jazyka, právě proto, že velmi dobře reflektují nejen současný jazyk, reálie a kulturu daného jazyka, ale rovněž mimojazykové skutečnosti země cizího jazyka. Studenti se v semináři naučí vybírat takové materiály, které mají potencionální pedagogickou a komunikativní hodnotu, analyzovat je a následně je úspěšně využívat v konkrétní praxi při výuce cizího jazyka. Pozornost v semináři je rovněž věnována využití nejrůznějších typů jazykových her, které, pokud jsou správně vybrány a zařazeny do vyučovací hodiny v souladu s cílem procvičované látky, představují velmi efektivní cvičení převážně komunikativního charakteru a lze jich s úspěchem využít v cizojazyčném vyučování.
Literatura
  • WEISS, Francois. Jeux et activités communicatives dans la classe de langue. Paris: Hachette, 1990, 127 s. ISBN 2-01-015788-5. info
  • Le jeu en classe de langue. Edited by Dominique Abry - Haydeé Silva. [Paris] : CLE International, 2008. 207 s. ISBN 9782090353495. info
  • Caré, J.M., Debyser, F., Jeu, langage et créativité, Hachette, 1991
  • Julien, Patrice, Activités ludiques, Clé International, Paris, 1988
  • Arnaud,M.H., Jeannard,R: Fabriquer des exercices de francais, Hachette, 1993
Výukové metody
Výuka probíhá formou semináře, kdy po krátkém teoretickém úvodu je práce věnována analýze vybraných autentických materiálů a jazykovým hrám. Formou zpracování analýzy konkrétního autentického materiálu a jeho prezentací pak student prokazuje schopnost propojit své teoretické znalosti s nabytými praktickými dovednostmi.
Metody hodnocení
Předmětem ústní zkoušky jsou okruhy probírané v Didaktice I. a II. Předpokladem připuštění ke zkoušce je aktivní participace na semináři a prezentace analýzy vybraného autentického materiálu a k němu navrhovaných aktivit během semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.