FF:UZPG41A87 Diplom. seminář - Informace o předmětu
UZPG41A87 Pedagogická praxe (pedagogika)
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- blokově. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Kurz navazuje na předmět Didaktika pedagogiky. Studenti absolvují praxi ve školském terénu. Praxe přitom sleduje tři základní cíle: Studenti se v rámci praxe seznámí s chodem instituce, v níž praktikují (základní dokumenty, vnitřní předpisy, materiální vybavení školy, apod.). Při násleších v hodinách zkušených pedagogů získají základní přehled o praxi výuky na daném typu školy. A konečně, hlavním cílem praxe jsou vlastní výstupy (výuka) studenta pod dohledem vedoucího učitele a následný rozbor takto vedené hodiny. Po ukončení praxí všech studentů je realizována komplexní reflexe praxe pod vedením vyučujícího na fakultě.
- Osnova
- Teoretická příprava praxe: Probíhá v rámci studia didaktiky pedagogiky, kdy jsou studenti připravováni na praxi prostřednictvím micro-teachingu, zpětnovazebních metod, sebereflexe a sebeevaluačních technik na svoje praktické výukové výstupy na středních školách. Příprava před vlastní praxí: Studenti se musejí zúčastnit workshopu se zkušenou učitelkou pedagogiky přímo na střední škole, kde jsou diskutovány nejenom otázky výuky pedagogiky na střední škole, ale také vedení praxe, náslechy, účast studentů na životě školy apod. Průběh praxe: Studenti absolvují praxi pod vedením zkušených učitelů pedagogiky. Praxe probíhá typicky na střední pedagogické škole, s níž má Masarykova univerzita uzavřenu smlouvu o vykonávání praxí studentů učitelských oborů. Studenti absolvují náslechy, přípravnou diskuzi s vedoucím učitelem před vlastním výstupem, po vlastní výuce vedoucí učitel hodnotí výstup studenta včetně doporučení na další zlepšení či rozvoj studenta a jeho výuky. Všem fázím praxe je v rámci možností přítomen didaktik oboru. Evaluační seminář po absolvované praxi: Studenti hodnotí spolu s didaktikem oboru praxi, zejména vlastní výuku a učení, ale také život dané školy, případně další zkušenosti načerpané během praxe.
- Literatura
- ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe: funkce a význam hodnocení studenta. In Otázky hodnocení studentů na souvislých pedagogických praxích. První vydání. Brno: MSD. s.r.o. a PdF MU, 2006, s. 40-44. ISBN 80-86633-67-5. info
- STŘELEC, Stanislav. Souvislá pedagogická praxe jako příležitost pro přípravu studentů na výchovné činnosti třídního učitele. In FILOVÁ,H.; HAVEL, J. (eds.) Otázky hodnocení studentů na souvislých pedagogických praxích. Brno: MSD a KPd PdF MU, 2006, s. 143-145. ISBN 80-86633-67-5. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe. Brno: MSD s.r.o., 2005, 128 s. Empirické studie, svazek 1. ISBN 80-86633-30-6. info
- HAVEL, Jiří a Tomáš JANÍK. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
- ŠŤÁVA, Jan. Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum. Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe v kontextu pregraduální přípravy. In Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. první. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 16-19. ISBN 80-210-3378-9. info
- HAVEL, Jiří a Tomáš JANÍK. Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. 2004. info
- VLČKOVÁ, Kateřina. Seminář Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Pedagogická orientace. Brno: ČPdS, 2004, -, č. 2, s. 113-114. ISSN 1211-4669. info
- ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty :(alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 80-7041-808-7. info
- SVOBODOVÁ, Jana a Alena NELEŠOVSKÁ. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro I. st. ZŠ. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 116 s. ISBN 8024401711. info
- Pedagogická praxe :metodické pokyny. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2000, 140 s. ISBN 80-7082-659-2. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
- Pedagogická praxe - praxeologie :[sborník příspěvků z konference o praxi na PedF UK v Praze dne 4.-5.11.1996]. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1997, 100 s. ISBN 80-86039-15-3. info
- MRHAČ, Josef. Pedagogická praxe ve studiu učitelství I. stupně základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 187 s. URL info
- KYSELKOVÁ, Vlasta. Pedagogická praxe na pedagogické škole k historii a současnému pojetí učebního předmětu v systému vzdělání učitelek mateřských škol. Edited by Lili Monatová. 1967, 99 s. info
- Výukové metody
- stáž
- Metody hodnocení
- Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: individuální nebo skupinový plán.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/UZPG41A87