FF:CJBA47 Barokní čeština - Informace o předmětu
CJBA47 Barokní čeština
Filozofická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 12:30–14:05 N01023
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Seminář se zaměřuje jak na vnější dějiny češtiny v období mezi lety 1620 - 1775 (tj. na druhou fázi češtiny doby střední). Hlavním cílem kurzu je porozumění základním procesům, které proběhly ve všech plánech češtiny tohoto období, a jejich prosazení ve spisovném jazyce (tj. v jazyce psané komunikace užívané v textech s vyššími komunikačními cíli). Student porozumí a vysvětlí stylovou diferenciaci češtiny barokní doby, pozná její sociální bázi, dobovou péči o jazyk, vývoj a stav jazyka v domácím i exulantském prostředí (včetně specifického centra slovenského). Student bude schopen inetrpretovat jazyk barokních památek (v semináři je kladen důraz na práci s konkrétními texty).
- Osnova
- 1. Vývoj názorů na barokní češtinu od Dobrovského po současnost; hodnotící stereotypy. 2. Společenské, politické, kulturní a náboženské faktory ovlivňující postavení spisovného jazyka v pobělohorském období. 3. Periodizace, vnější a vnitřní předěly; prameny k tématu. 4. Obecná charakteristika spisovné češtiny (a její dynamiky) v tomto období. 5. Vývoj češtiny v jednotlivých prostředích: oficiálním domácím (katolickém) a exulantském (německém a slovenském). 6. Dobové gramatiky, slovníky a učebnice. Obrany češtiny. Purismus a neologizování. 7. Institucionální báze výuky češtiny. 8. Bible svatováclavská a její jazyk. 9. Jazyk nábožensky naučné a nábožensky výchovné tvorby. 10. Jazyk poezie/písňové tvorby. 11. Jazyk administrativy. 12. Jazyk historiografie. 13. Jazyk nižšího stylu.
- Literatura
- : KAMIŠ, A. Slovní zásoba české publicistiky 18. století. Praha 1974.
- KUČERA, K. Jazyk českých spisů J. A. Komenského. Praha 1980.
- VEČERKA, R. - ŠLOSAR, D. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Praha 1979.
- VINTR, J. České gramatické myšlení v XVII. století. In Wiener slavistisches Jahrbuch, 43, Vídeň 1997, s. 219-231.
- ZAND, G. - HOLÝ, J. (ed.) Tschechisches Barock. Sprache, Literatur, Kultur. Frankfurt a. M. - Bern - New York - Paris - Wien 1999.
- VINTR, J. Zásady transkripce českých textů z barokní doby. Listy filologické, 121, 1998, s. 341-346.
- STICH, A. O počátcích moderní spisovné češtiny. Naše řeč, 74, 1991, s. 57-62.
- HAVRÁNEK, B. Vývoj spisovného jazyka českého. Československá jazykověda 3/II. Praha 1936 (znova vydáno jako skriptum, Praha 1979).
- STARÝ, Z. Ve jménu funkce a intervence. Praha 1995
- VINTR, J. Das Tschechische - Hauptzüge seiner Sprachstruktur in Gegenwart und Geschichte. Mnichov 2001.
- PORÁK, Jaroslav. Humanistická čeština : hláskosloví a pravopis. Praha: Univerzita Karlova, 1983. info
- Výukové metody
- Používané výukové metody jsou: přednášky, diskuse v hodině, domácí úkoly, četba (konkrétní povinné literatury).
- Metody hodnocení
- Podmínkou udělení zápočtu je pravidelná a aktivní účast ve výuce a seminární práce.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/CJBA47