FF:DPS003 Obecná a alt. didaktika - Informace o předmětu
DPS003 Obecná a alternativní didaktika
Filozofická fakultajaro 2012
- Rozsah
- blokově. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý pátek 7:30–17:25 K22
- Předpoklady
- DPS002 Základy pedagogiky || UZB002 Základy pedagogiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program FF, C-CV) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.
- Osnova
- 1. Didaktika: vymezení, předmět, struktura, obecná a školní, předmětové, různá pojetí
- 2. Teorie vzdělávání
- 3. Didaktické cíle: klasifikace, formulace, práce s cíli ve výuce
- 4. Kurikulum: vymezení, druhy kurikula, kurikulární reforma
- 5. Učivo: struktura, analýza učiva, učební úlohy
- 6. Didaktické principy/zásady
- 7. Fáze výuky, vyučovací hodina
- 8. Příprava na výuku
- 9. Didaktické prostředky: tradiční a moderní
- 10. Metody a formy výuky: základní klasifikace, charakteristiky jednotlivých metod
- 11. Učitel a žák jako činitelé výuky
- 12. Hodnocení, klasifikace a zkoušení žáků
- 13. Poruchy učení
- Literatura
- povinná literatura
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
- Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
- neurčeno
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- RODRIGUEZOVÁ, Veronika, Radek MARUŠÁK a Olga KRÁLOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2008, 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. URL info
- Výukové metody
- The course is taught as both lectures and seminars.
- Metody hodnocení
- Informace o nezbytných úkolech na první hodině a také v ELFu, ISu. Předmět je ukončen cvičným výstupem a závěrečným testem.
- Informace učitele
- Rozvrh je k dispozici na webových stránkách Ústavu pedagogických věd.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/DPS003