FF:PAN005 Kvalitativní výzkum - Informace o předmětu
PAN005 Kvalitativní výzkum
Filozofická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 7:30–9:05 L31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10 - Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je teoretické i praktické seznámení s metodologií kvalitativního výzkumu a možnostmi jejího využití v pedagogice a dalších společenských vědách. Studenti jsou nejprve seznámeni s teoretickými východisky kvalitativního paradigmatu. Následně je podrobně rozebráno několik realizovaných kvalitativních projektů a podán přehled strategií a technik používaných v kvalitativním výzkumu. Jádrem kurzu je vysvětlení metody zakotvené teorie (se zaměřením na techniku hloubkových rozhovorů) v postupných krocích (volba výzkumné otázky - rozhodnutí o vzorku - vypracování schématu rozhovoru - vedení rozhovoru - záznam dat - kódování dat - vytváření teorie). Studenti si volí vlastní výzkumnou otázku a v každém kroku pracují na vlastním hypotetickém výzkumném projektu. Součástí každého kroku je vždy hodnocení práce studentů ze strany vyučující i kolegů v kurzu.
- Osnova
- 1. Teoretická a metodologická východiska kvalitativního výzkumu 2. Možnosti a limity kvalitativního výzkumu 3. Design kvalitativního výzkumu 4. Fáze kvalitativního výzkumu a jejich plánování 5. Techniky sběru dat 6. Vedení a záznam rozhovoru 7. Kvalitativní analýza dat: otevřené kódování 8. Kvalitativní analýza dat: tvorba kostry analytického příběhu 9. Psaní výzkumné zprávy 10. Kritéria kvality v kvalitativním výzkumu
- Literatura
- HOLLIDAY, Adrian. Doing and writing qualitative research. London: SAGE, 2002, xi, 211. ISBN 0761963928. info
- Výukové metody
- lectures, class discussion, group project
- Metody hodnocení
- 6 průběžných úkolů, obhajoba skupinového výzkumného projektu
- Informace učitele
- • Hendl, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. 243 s. Bibliografie: s. 240-243. ISBN 80-7184-549-3. • Kučera, Miloš. Školní etnografie : přehled problematiky. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1992. 28 s. • Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha : Karolinum, 1993. 374 s. ISBN 80-7184-141-2. • Strauss, Anselm - Corbinová, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice : Albert, 1999. 196 s. Bibliografie: s. 196-[198]. - Rejstřík. - Poznámky. ISBN 80-85834-60-. • Holliday, Adrian. Doing and writing qualitative research. 1st pub. London : SAGE Publications, 2002. xi, 211 s. ISBN 0-7619-6392-8.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/PAN005