PGDS025 Výzkum jako osobní příběh výzkumníka

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Peter Gavora, CSc. (přednášející), prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (zástupce)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět je určen pouze doktorským studentům oboru pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Cíle předmětu
Študent v tomto kurze pochopí súvislosti medzi osobnou a vedeckou stránkou výskumu a uvedomí si šírku a zložitosť rozhodnutí, ktoré musí výskumník urobiť na ceste o prvého impulzu k výskumu cez jeho realizáciu až k publikačným zámerom. Na pozadí biografického rozprávania si študent prehĺbi niektoré vedomosti z metodológie výskumu.
Osnova
  • Výskum nemožno odtrhnúť od jeho realizátora-výskumníka. Publikovaná správa o výskume (štúdia, dizertácia) obyčajne nehovorí nič o výskumníkovi samotnom: o tom, aké rozhodnutia musel výskumník prijať, aké odborné i mimoodborné dilemy musel riešiť, akým obmedzeniam musel čeliť alebo akým výhodám sa mohol tešiť. Pritom nejde len o vedecké otázky, ale aj o osobné, životné predpoklady a rozhodnutia. Prednáška ukáže na exemplárnych príkladoch príbeh výskumu a výskumníka, ktorý bude zlučovať stránku osobnú a metodologickú. Ukáže príbehy niekoľkých výskumov od prvých inšpirácií a nápadov cez ich zrenie a realizáciu až po napísanie správy (štúdie) a jej postpublikačný osud. Biografické poňatie nebude redukovať výklad o metodologickej stránke výskumu, naopak, bude ju z iného hľadiska posilňovať.
Literatura
  • GAVORA, Peter. Akí sú moji žiaci? : pedagogická diagnostika žiaka. 2., aktualiz. vyd. Nitra: Enigma, 2010, 216 s. ISBN 9788089132911. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • English-Czech educational dictionary. Edited by Jiří Mareš - Peter Gavora. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 215 s. ISBN 80-7178-310-2. info
  • GAVORA, Peter. Výskumné metódy v pedagogike. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1997, 198 s. ISBN 80-223-1173-1. info
  • GAVORA, Peter a Jiří MAREŠ. English-Slovak educational dictionary. Bratislava: Iris, 1996, 240 s. ISBN 80-88778-25-5. info
  • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
  • GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
Výukové metody
Výuka ve třech blocích: 5. 3. 2012, 2. 4. 2012, 7. 5. 2012. Vždy od 1400 do 1730 v učebně ACOR - Veveří 26/28, budova L, druhé patro.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/PGDS025