FF:PSA_012 Základy psychometriky - Informace o předmětu
PSA_012 Základy psychometriky
Filozofická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 12:30–14:05 C11
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (4)
- Cíle předmětu
- Kurs je věnován teoretickým otázkám teorie testů a psychometriky. Studenti se seznámí se základními pojmy klasické teorie testů, postupy konstrukce dotazníkových a testových metod a běžnými metodami položkové analýzy. V druhé polovině kurzu se setkají s dalšími přístupy jako je teorie odpovědi na položku a tzv. adaptivní testování.
- Osnova
- psychodiagnostika v kontextu dalších psychologických disciplín, historie psychodiagnostiky
- klinický a psychometrický přístup v psychodiagnostice, pojem měření, typy metod
- charakteristiky psychodiagnostických metod a jejich vztahy, zdroje zkreslení, standardizace
- typy reliability a způsoby jejich zjišťování, typy validity a způsoby jejich zjišťování
- metody konstrukce psychodiagnostických metod
- metody položkové analýzy
- normalizace, typy norem
- nové postupy v psychodiagnostice, teorie položkové odpovědi a adaptivní testy
- E-learningový materiál: https://is.muni.cz/www/18094/18037388/Cvicebnice_psychometriky.qwarp psychometrické modely
- speciální problémy používání psychodiagnostických metod E-learning: https://is.muni.cz/www/18094/18037388/Cvicebnice_psychometriky.qwarp
- Literatura
- URBÁNEK, Tomáš. Základy psychometriky. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně pro Filozofickou fakultu, 2002, 153 s. ISBN 8021027975. info
- ŘÍČAN, Pavel. Úvod do psychometrie. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1977, 191 s. info
- ŘÍČAN, Pavel a Olga HAMPEJSOVÁ. Prolegomena k faktorové analýze. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972, 134 stran. info
- Výukové metody
- přednášky
- Metody hodnocení
- ústní zkouška Okruhy témat ke zkoušce: 1. Které 3 osoby (Angličan, Američan a Francouz) stojí u kolébky psychodiagnostiky? 2. Jaké jsou 3 základní aplikační oblasti psychologického měření? 3. Co je to rychlostní test? 4. Co je to normativní měření? 5. Co je to ipsativní měření? 6. Co znamená, že je nějaký test objektivní? 7. Jaký je hlavní rozdíl klinického a psychometrického přístupu v psychodiagnostice? 8. Jaká je definice měření? 9. Jaké jsou 4 hlavní úrovně měření? 10. Co znamená, že je měření v psychologii nepřímé? 11. Co jsou to chyby interpretace? 12. Co je reliabilita testu? 13. Co je validita testu? 14. Jaké jsou nutné podmínky validity? 15. Jak ze zjišťuje testová-retestová reliabilita? 16. Jaký je hlavní problém reliability paralelních forem? 17. Jak se řeší problém zkrácení testu u odhadu split-half reliability? 18. Co je to vnitřní konsistence testu/dotazníku? 19. Který způsob zjišťování reliability vede k získání jejího dolního odhadu? 20. Který způsob zjišťování reliability vede k získání jejího horního odhadu? 21. Jaký je vztah délky testu (počtu položek) a reliability v klasické teorii testů? 22. Pomocí čeho (jakého koeficientu) se obvykle prakticky odhaduje reliabilita testu? 23. Čím je určena maximální validita testu? 24. Na co se soustředí otázky zaměřené na zjišťování obsahové validity? 25. Co je to empirická validita? 26. Jak se zjišťuje prediktivní validita? 27. Co je konstruktová validita? 28. Co je MTMM přístup? 29. Co je to položková analýza? 30. Jak se definuje obtížnost položky u klasické teorie testů? 31. Jak se definuje reliabilita položky u klasické teorie testů? 32. Jak se definuje validita položky u klasické teorie testů? 33. V čem spočívá psychometrický paradox? 34. Jaká jsou hlavní kritéria pro tvorbu výběrového souboru? 35. Co je cílem přístupu ke konstrukci testů založeného na kritériu? 36. Jaká dvě kritéria se používají při konstrukci testů založené na klasické položkové analýze? 37. Co je to replikace? 38. Jaký je účel norem u psychologických testů/dotazníků? 39. Co je to odvozený (vážený) skór? 40. V čem spočívá význam normálního rozložení pro tvorbu norem? 41. Jaké je pravděpodobné vysvětlení šikmého rozložení testových skórů? 42. Jaké je pravděpodobné vysvětlení bimodálního rozložení testových skórů? 43. Jaké je pravděpodobné vysvětlení rozložení testových skórů tvaru J nebo L? 44. Jaký je princip náhodného výběru? 45. Jaký je princip stratifikovaného výběru? 46. Jaké proměnné by měly tvořit základ stratifikace při tvorbě stratifikovaného výběru? 47. Co jsou věkové a ročníkové skóry? 48. Co jsou percentily? 49. Co jsou z-skóry? 50. Co jsou expektanční tabulky? 51. V jakých případech znamená transformace na standardní skóry ztrátu informace? 52. Co znamená zkratka IRT? 53. Co znázorňuje charakteristická funkce položky? 54. V čem spočívá podstata adaptivního testování? 55. Čeho využívá počítačové adaptivní testování? 56. Co je škálování?
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/PSA_012