PSB_313 Tematicky apercepční test

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Milena Blažková (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
PSA_0SZ Souborná zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se teoreticky seznámí s testem a s některými interpretačními a skórovacími přístupy určenými pro práci s TAT. Prakticky si osvojí práci s několika vybranými systémy.
Osnova
  • Zařazení TAT do systému psychodiagnostických metod
  • Specifika práce s verbálními projektivními metodami
  • Historie a vývoj TAT, alternativy k TAT
  • Vyzývací charakter jednotlivých tabulí
  • Způsoby a možnosti administrace testu
  • Interpretační a skórovací přístupy k TAT
  • Praktická práce s příběhy TAT, nácviky
Literatura
  • Bellak, L. (1950). The Thematic Apperception Test in Clinical Use. In Edwin, L., Bellak, L. (Eds.), Projective Psychology: Clinical Approaches to the Total Personality. New York: Alfred A. Knopf, 185-229.
  • Jenkins, S.R. (2008). A handbook of Clinical Scoring Systems for Thematic Apperceptive Techniques. New York: Lawrence Erlbaum Associates, Tyalor & Francis Group.
  • Morávek, S. (1987). Úvod do psychodiagnostiky dospělých. Olomouc: UP.
  • Říčan, P., Ženatý, J. (1988). K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
  • Šípek, J. (2000). Projektivní metody. Praha: ISV nakladatelství.
  • Svoboda, M. (2010). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál.
  • Stančák, A. (1982). Klinická psychodiagnostika. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
  • Čermák, I. (2005). Podnětové charakteristiky tabulí Tematicko apercepčního testu. In Čermák, I., Ženatý, J. (Eds.), Rorschach a projektivní metody. Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Brno: Nakladatelství MSD a Česká společnost
Výukové metody
Teoretický výklad a praktická práce s TAT.
Metody hodnocení
Písemný test.
Informace učitele
15:30-17:00 PK FN Bohunice - ÚTERÝ - 1.setkání 28.2.2012
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2013.