VIKBB32 Rozvoj kreativity

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Karel Červený, MSc., MBA (přednášející), Mgr. Kateřina Hošková (zástupce)
Mgr. Libor Graclík (přednášející), Mgr. Kateřina Hošková (zástupce)
Mgr. Pavla Kopečná, Ph.D. (přednášející), Mgr. Kateřina Hošková (zástupce)
Bc. BcA. Zdeňka Kučerová (přednášející), Mgr. Kateřina Hošková (zástupce)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student je po skončení kurzu schopen:
• popsat jednotlivé fáze kreativního procesu a jejich specifika
• reflektovat a vyjádřit své potřeby pro kreativní práci
• zapojit se do kreativního procesu ve všech jeho fázích
• používat adekvátní pomocné techniky ve všech fázích kreativního procesu
• reflektovat a konstruktivně korigovat tvůrčí práci sebe i druhých
• přistupovat ke psaní, výtvarnému projevu i divadelní práci jako ke tvůrčímu procesu se všemi jeho specifiky
Osnova
  • 1. blok: Vymezení pojmu kreativita, druhy tvořivosti, základní principy kreativity, kreativita jako proces a součást mojí osobnosti, tvůrčí proces a jeho etapy, bariéry tvořivosti, hledání kreativity, osobní prostor pro kreativitu
  • 2. blok: Tvůrčí psaní a čtení – tvůrčí psaní – literární tvořivost, techniky a metody kreativního psaní, kreativní čtení - jeho zásady, aktivní čtení, nový přístup k textu, vlastní názor na text
  • 3. blok: Tvůrčí myšlení – základní rysy a fáze kreativního myšlení, rozvoj a stimulace tvůrčího myšlení, laterální myšlení - schopnosti a metody, jak si osvojit myšlení zaměřené na odstup od problému a jeho nahlížení z úplně jiné strany, myšlenkové mapy, tvůrčí přístup k řešení problému - rozšíření schopnosti generovat nové možnosti řešení, kreativní rozhodování (rozhodování s využitím tvůrčích myšlenek, skupinové rozhodování, brainstorming, brainwriting, týmová spolupráce), bariéry tvůrčího myšlení. Kritické myšlení.
  • 4. blok: Výtvarná kreativita - Zapojení tvořivosti v klasickém smyslu k řešení problémů v osobním i pracovním životě. Odblokování zábran a schopnost vyjadřovat svoje dojmy a pocity i jinak než slovy, pokusit se prostřednictvím výtvarného jazyka vyjádřit svoje pocity, postoje, vztahy k lidem, ke světu.
  • 5. blok: Dramatická kreativita – Tvořivá dramatika – metody a postupy tvořivé dramatiky, vyzkoušení si jiných rolí, než jsou lidé běžně v týmech zvyklý, získání vhledu do uvažování a chování lidí okolo nás a díky tomu se naučit lépe komunikovat. Simulační hry, dramatické a akční hry, improvizované scénky, korporátní drama. Budování sociálního vědomí, rozvoj sociálního uvědomění a lidského pochopení, rozvíjení obrazotvornosti. Umění argumentace.
  • 6. blok Prezentace výstupů ze semináře
Literatura
  • BEAN, Reynold. How to develop your children's creativity (Orig.). info
  • THORNE, Kaye. Essential creativity in the classroom : inspiring kids. 1st pub. London: Routledge, 2007, x, 174. ISBN 9780415368810. info
  • Creativity : from potential to realization. Edited by Robert J. Sternberg - Elena L. Grigorenko - Jerome L. Singer. 1st ed. Washington, DC: American Psychological Association, 2004, x, 226. ISBN 1591471206. URL info
  • Creativity and collaborative learning : the practical guide to empowering students, teachers, and families. Edited by Jacqueline S. Thousand - Richard A. Villa - Ann Nevin. 2nd ed. Baltimore: Paul. H. Brookes, 2002, xxii, 479. ISBN 1557665788. info
  • Handbook of creativity. Edited by John A. Glover - Royce R. Ronning - Cecil R. Reynolds. New York: Plenum Press, 1989, xxi, 447. ISBN 0306431602. info
  • Creativity and its cultivation : addresses presented at the interdisciplinary symposia on creativity Michigan State University, East Lansins, Michigan. Edited by Harold H. Anderson. New York: Harper & Row, 1959. info
Výukové metody
individuální a skupinová tvůrčí práce a její reflexe
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou pravidelných skupinových setkání. Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast, odevzdání všech zadaných úkolů a představení výstupu ze semináře na závěrečné hodině.
Informace učitele
Výuka bude probíhat ve Středisku volného času Lužánky, Lidická 50, místnost č. 20. www.luzanky.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 21.2., 6.3., 20.3., 3.4., 17.4., 15.5., vždy úterý 10.00 - 14.00.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/VIKBB32