CJQP11 Český jazyk pro cizince - tvůrčí psaní II

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Eva Rusínová
Kabinet češtiny pro cizince – Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Muchová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet češtiny pro cizince – Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:10–15:45 C32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Do kurzu se studenti přihlašují formou přihlášek v Kabinetu češtiny pro cizince (nikoli přes IS).
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Práce v semináři je založena na řízeném psaní v kolektivu za pomoci stimulačních technik, technik na odblokování a technik asociativních (např. clustering, abecedář, akrostich, automatické psaní k tématu).
Absolvent kursu bude schopen porozumět tvůrčím principům tvorby složitých textů různých žánrů; vyložit rozdílné komunikační funkce textu a tvořit úspěšně komunikující texty.
Osnova
  • Kolektivní text.(KLubíčko)
  • Automatický text řízený. (Zahrada (/stůl /světlo)mého stáří)
  • Akrostich. (Pohádková postava; Klíčové slovo)
  • Variace experimentální poezie.
  • Digrese v literárním textu (Hrnečku, vař!)
  • Změna žánru (O princezně na hrášku)
  • Změna vypravěčské perspektivy (Perníková chaloupka)
  • Clustering k fotografii.
  • Příběhy podle fotografií
  • Zastavený čas
  • Tvorba metafor (Můj dům, když spím)
  • Balení kufru
Literatura
  • BRHELOVÁ, Eva. Tvorba dramatického textu a její pedagogické aplikace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2006, 285 s. ISBN 8086928179. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • RICO, Gabriele L. Writing the natural way : using right-brain techniques to release your expressive powers. Rev. ed. New York: Tarcher/Putnam, 2000, xix, 262. ISBN 0874779618. info
Výukové metody
Používané výukové metody:
Výklad, nápodoba, procvičování dovedností vlastním psaním, diskuse a reflexe tvůrčího procesu.
Metody hodnocení
Aktivní účast a soubor textů ze seminářů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2025.