DVT089 Psychosémiotika (OPVK Inovace uměnovědných oborů)

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0. 3 kr. (plus 2 za zk). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Margita Havlíčková
Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 10:50–14:05 G03
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit různé druhy psychologických interpretací procesu zvýznamňování; interpretovat zvolený artefakt z hlediska procesu zvýznamňování (jako „produkt mysli“ či jako „produkt pro mysl“).
Osnova
  • Termíny výuky: 1.3., 15.3., 29.3., 26.4. 1)Co jsou to procesy utváření významu a jak je zkoumáme: proces zvýznamňování, co je to interpretace, co děláme, když interpretujeme
  • 2)Formy utváření významu: symbol, metafora, metonymie, příběh, mýtus, žánr, styl, dialog a dramatická hra
  • 3)Zdroje významu a přístupy, které umožňují těmto přístupům porozumět (archetypy, maskované tužby, kognitivní schémata, sociální stereotypy, mytologie, ideologie – a odpovídající přístupy: archetypová psychologie, psychoanalýza, kognitivní psychologie, sociální konstruktivismus, mytologická kritika, ideologická kritika
  • 4)Předměty (oblasti) zvýznamňování: sny, biografická vyprávění, historky, vtipy, obrazy, reklamy, videoklipy, počítačové hry, politické diskuse, film, divadlo ad.
Literatura
    povinná literatura
  • Chrz, Vladimír. 2011. Psychologie diskursu. Nepublikovaný text obsahující první část zadání seminární práce (bude poskytnut účastníkům kursu popřípadě vložen do systému)
  • Chrz, Vladimír. 2009. Co děláme, když interpretujeme. In Šucha, M., Charvát, M., Řehan, V. (Eds.), Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII. Vybrané aspekty teorie a praxe. Olomouc: VUP, 2009 s. 13 – 25. Přístupné na adrese: http://www.up
    doporučená literatura
  • RICOEUR, Paul. Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Bratislava: Archa, 1997, 135 s. ISBN 80-7115-101-7. info
  • BORDWELL, David. Making meaning : inference and rhetoric in the interpretation of cinema. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1989, xvi, 334 s. ISBN 0-674-54336-X. info
Výukové metody
teoretická příprava, diskuse, seminární práce
Metody hodnocení
seminární práce, ústní zkouška (a/ pohovor nad prací, b/ poznatková část)
Další komentáře
Studijní materiály
Kurz probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/DVT089