FF:FAVz038 Film Style and Aesthetics - Informace o předmětu
FAVz038 Film Style and Aesthetics: Theories, Methods, Analysis
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Warren Buckland (přednášející)
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Michal Večeřa, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Šimon Bauer (pomocník)
Mgr. Luděk Havel, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120 - Mateřské obory/plány
- předmět má 46 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- At the end of the course students should be able to: understand and explain selected questions of history and theory of film style.
- Osnova
- A ‘methodological theory’, in Francesco Casetti’s definition, studies a particular aspect of cinema using criteria from one theoretical perspective. Each methodological theory generates a specific type of knowledge while excluding other perspectives. In this series of lectures and seminars, I plan to outline a series of methodological theories film studies scholars have developed over the previous 40 years, highlighting the specific type of knowledge each generates about film. These include: theories of film style; textual analysis; narratology; auteur analysis; and film poetics, with a focus on Hollywood style, European style, Ozu’s late style, and the recent films of David Lynch.
- Lectures will cover the following topics and films:
- • Style, Narrative, and Narration in Hollywood (Lonedale Operator, The Big Sleep, Jurassic Park, The Lost World)
- • Narration and Focalisation in European cinema (Alice in the Cities, Wings of Desire)
- • Poetics of Film Editing and Lighting (The Trial, An Autumn Afternoon, Return of the Secaucus 7, Notorious)
- • Wes Anderson as auteur These will be supplemented with two seminars, devoted to: • David Lynch’s puzzle films (especially Mulholland Dr. and Inland Empire).
- Preparatory Readings
- 1. Warren Buckland Directed by Steven Spielberg: Poetics of the Contemporary Hollywood Blockbuster (Continuum, 2006), chapter 2.
- 2.Barry Salt ‘The Shape of 1999’, in Moving into Pictures: More on Film History, Style, and Analysis (London: Starword, 2006): 330-43.
- 3. Thomas Elsaesser ‘Film as System’, in The Persistence of Hollywood (New York: Routledge, 2012): 105-26.
- Exam
- 1. Thomas Elsaesser and Warren Buckland, ‘Film Theory, Methods, Analysis’, in Studying Contemporary American Film: A Guide to Movie Analysis (London: Bloomsbury Academic, 2002): 1-25.
- 2. David Bordwell, ‘The Way Movies Look: The Significance of Stylistic History’, On the History of Film Style (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1997): 1-12.
- 3. Kristin Thompson and David Bordwell, ‘Space and Narrative in the Films of Ozu’, Screen, 17, 2 (1976): 41-73.
- The plan of individual lectures:
- 1. Editing in John Sayles's The Return of the Secaucus 7
- 2. Narration in Jurassic Park
- 3. Film as a System
- 4. Wes Anderson as Auteur
- 5. Narrative Analysis of Mulholland Dr.
- 6. Seminar on Inland Empire
- Literatura
- BORDWELL, David. On the history of film style. Cambridge: Harvard University Press, 1997, x, 322. ISBN 0674634292. info
- BORDWELL, David, Janet STAIGER a Kristin THOMPSON. The classical Hollywood cinema : film style & mode of production to 1960. New York: Columbia University Press, 1985, xv, 506. ISBN 0231060556. info
- Výukové metody
- lectures
- Metody hodnocení
- written test
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- A block of lectures, April 15-18, 2013.
Bloková výuka v angličtině, 15.-18. dubna 2013.
Timetable of the lectures (room C34):
• Mo, 15 April, 13.20-14.55
• Tu, 16 April, 15.50- 19.05 (10 min break in the middle)
• We, 17 April 12.30-14.05
• Th, 18 April 9.10-12.25 (10 min break in the middle)
The plan of individual lectures:
1. Editing in John Sayles's The Return of the Secaucus 7
2. Narration in Jurassic Park
3. Film as a System
4. Wes Anderson as Auteur
5. Narrative Analysis of Mulholland Dr.
6. Seminar on Inland Empire - Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Full time students: 100% presence at the lectures is required. Distance students: two absences are tolerated.
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
Kurz probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/FAVz038