FF:IM083 AV seminář II - Informace o předmětu
IM083 AV seminář - Umění nových médií II
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Martina Ivičič (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé úterý 10:50–14:05 N21
- Předpoklady
- Studenti budou schopni: Formulovat názory na významná díla mediálního umění; Rozpoznat vlivy, které na zformulování této um. oblasti působily; Interpretovat vybraná mediální díla; Analyzovat díla mediálních umělců s ohledem na jejich místo v rámci mediálního umění a celkovou tvorbu autora; Zhodnotit přínos klíčových děl z historie vztahu umění-technika pro vývoj mediálního umění.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Jiné omezení: Seminář si zapisují studenti, kteří již absolvovali nebo si souběžně zapsali předměty: Umění nových médií: umění a technika I, II a Estetické teorie multimédií I, II. - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Náplní seminářů jsou primárně videoprojekce, které seznámí posluchače s výraznými díly umění nových médií. V jarním semestru seminář mapuje historii robotic art, digitální umění od ´90 po současnost. Významnou témou je i vliv technologie a vědy na umění. Cílem je rozšíření povědomí o umělecké tvorbě využívající ICT v jejím širším kulturním kontextu.
- Osnova
- VLIVY VĚDY NA UMĚNÍ I.: UMĚNÍ A KYBERNETIKA Gordon Pask: Musicolour 1953 Jean Tinguely: Méta-Harmonie II, 1979, Méta-Matics Roy Ascott_Gesamtdatenwerk Robotic Art Nicolas Schöeffer: CYSP I Edward Ihnatowicz : Senster Ken Rinaldo:Autopoiesis Knowbotic research a Survival Research Laboratory Stelarc Psycho Cyber. DVD 57 min 90´ - DIGITÁLNÍ REVOLUCE:UMĚNÍ V DOBĚ DIGITÁLNÍ DISTRIBUCE STRATEGIE: KOLABORACE A PARTICIPACE APROPRIACE A OPEN SOURCE INTERVENCE/ ZÁSAHY ONLINE RE-ENACTMENTS TELEPREZENCE A DOHLED browser art, generative art, glitch art... (Mark Amerika, Ben Benjamin, Olia Lialina, Mark Napier, Ken Goldberg, Peter Weibel, 01´s Eva a Franco Mattes, Futurefarmers...) ESTETIKA SELHÁNI DVD: Bowed Piano Ensemble,Steven Scott:Zvuková skulptura/audio- performance OD FUTURIZMU KE GLITCHi DVD: Christian Marclay: Record Player John Oswald- plunderfónie DJ SPOOKY, Pan Sonic, Aphex Twin VR jako sen a jako technologie MYRON KRUEGER: RESPONSIVE ENVIRONMENTS 1977 Osmose, Legible City, CAVE® - A Virtual Reality Theater 1993. VLIVY VĚDY NA UMĚNÍ II.: ARTIFICIAL LIFE – VĚDECKÁ DISCIPLINA A DIGITÁLNÍ UMĚNÍ E.Driessens/Verstappen: Image Cultivating Machine, Sommerer-Mignonneau: A-VOLVE Karl SIMS W.LATHAM SILVER
- Literatura
- BELL, David. An introduction to cybercultures. 1st publ. London: Routledge, 2001, viii, 246. ISBN 0415246598. info
- The new media reader. Edited by Noah Wardrip-Fruin - Nick Montfort. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2003, xv, 823. ISBN 0262232278. info
- LISTER, Martin. New media : a critical introduction. 1st publ. London: Routledge, 2003, vi, 404 s. ISBN 0-415-22377-6. info
- BOLTER, Jay David a Richard A. GRUSIN. Remediation : understanding new media. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, xi, 295. ISBN 0262522799. info
- Výukové metody
- audiovizuální prezentace a následná diskuse, aktivní účast na semináři, domácí sledování ukázek
- Metody hodnocení
- Esej na 5 normostran, úprava v souladu s Pravidly pro psaní diplomových prací (viz stránky ÚHV). Termín odevzdání 18.5. do odevzdávarny. Témy závěrečných esejí: 1.Posthumanistické aspekty robotického umění a performativita stroje 2.Srovnávací studie: (Prístup SRL vs Bill Vorn: Grace State Machines in the Hexagram Black Box) Nebo jiné díla pod dohodě s vyučujícím 3.Hybridní procesy mezi uměním a životem (Stelarc a jiní) 4.Dadaistické strategie a fluxovské vlivy v NewMediaArt 5.Postdigitální tendence v současní počítačové hudbě nebo: „Od Cage ke glitchii“ 6.Mapování hackerského hnutí od vzniku po současnost 7.A-life art: Digitální umění inspirované biologii 9.Bioart: živé umění
- Informace učitele
- Doporučená literatura je pravidelně aktualizována v interaktivních osnovách předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/IM083