MUII168 Praxe z muzejní pedagogiky II.

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/4. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (cvičící)
Mgr. Lenka Mrázová (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Pavel Holman
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praxe z muzejní pedagogiky II. spočívá v přípravě a následné realizaci edukačního materiálu nebo programu podle zadání jedné z nabízených muzejních institucí. Absolvováním kurzu by měli studenti aplikovat teoretické poznatky a získat praktické zkušenosti v přípravě a realizaci edukačních programů v prostředí konkrétní muzejní či kulturní instituce.
Osnova
  • 1. Seznámení s vybranou muzejní institucí a její edukační činností. 2. Výběr tématu edukačního programu a jeho příprava v jednotlivých krocích. 3. Realizace edukačního programu v muzejní instituci.
Literatura
  • BENEŠ, Josef. Kulturně výchovná činnost muzeí I. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 153 s.
  • BENEŠ, Josef. Kulturně výchovná činnost muzeí II. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 109 s.
  • BENEŠ, Josef. Muzeum a výchova. Praha : Ústav pro informace a řízení v kultuře, 1980.
  • BLACK, Graham. The Engaging Museum : Developing Museums for Visitors Involvement. Routledge 2005. 308 s. ISBN-13: 978-0-415-34557-6.
  • BRABCOVÁ, Alexandra. (ed.). Brána muzea otevřená : průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod : Juko; Praha : Nadace Open Society Fund, [2003]. 583 s. ISBN 80-86213-28-5.
  • CAULTON, Tim. Hands-on Exhibitions : Managing Interactive Museums and Science Centres. London, New York : Routledge, 2002. 155 s. ISBN 0-415-16522-9.
  • DURBIN, G., MORRIS, S., WILKINSON, S. Učení z předmětů (manuál učitele). Praha : Open Society Fund, 2001. 33 s.
  • FALK, John H., DIERKING, Lynn D. Learning from Museums : Visitor Experiences and the Making of Meaning. Oxford : AltaMira Press, 2000. 272 s. ISBN 0-7425-0295-3.
  • HAVLÍK, Vladimír, HRBEK, David, ŠOBÁŇ, Marek. Škola muzejní pedagogiky 6. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 121 s. ISBN 978-80-244-1871-1.
  • HEIN, George E. Learning in the Museum. London, New York : Routledge, 2002. 203 s. ISBN 0-415-09776-2.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. Jak napsat vzdělávací strategii muzea. Praha : Open Society Fund, 1999. 35 s.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. The Educational Role of the Museum. London, New York : Routledge, 1994. 340 s. ISBN 0-415-11287-7.
  • HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění : poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno : CERM, 1998. 142 s. ISBN 80-7204-084-7.
  • JŮVA, Vladimír jun. Dětské muzeum : edukační fenomén pro 21. století. Brno : Paido, 2004. 263 s. ISBN 80-7315-090-5.
  • JŮVA, Vladimír jun. Výchovné možnosti muzea. Brno : Vladimír Jůva, 1992.
  • JŮVA, Vladimír jun. Vývoj německé muzeopedagogiky. Brno : Paido, 1994. 159 s. ISBN 80-901737-2-1.
  • KUŽEL, Stanislav. Interpretace v muzeu, aneb : den bez divochů a průvodců. Praha : Open Society Fund, 1999. 80 s.
  • LICHTWARK, Alfred. Výcvik nazírání na díla umělecká. Praha : Dědictví Komenského, 1915. 72 s. Příloha Věstníku Dědictví Komenského v Praze, roč. 1914 – 1915, č. 8.
  • Profesní etický kodex ICOM. Doporučení UNESCO o muzeích, kulturním a přírodním dědictví. Praha : Český výbor ICOM, Asociace českých a moravskoslezských muzeí a galerií, 1994. 57 s.
  • SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově – Artefiletika. Praha : Karolinum UK, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
  • SLAVÍK, Jan, WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění II (teorie a praxe artefiletiky). Praha : UK PedF, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • SPOUSTA, Vladimír. Krása, umění a výchova. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 130 s. ISBN 80-210-1196-3.
  • SPOUSTA, Vladimír a kol. Metody a formy výchovy ve volném čase : kultura a umění ve výchově. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1996. 82 s. ISBN 80-210-1275-7.
  • STŘELEC, Stanislav a kol. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. 1. vyd. Brno : Paido, 1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-73.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Škola muzejní pedagogiky 1 : poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 131 s. ISBN 978-80-244-1866-7.
  • TALBOYS, Graeme K. Museum Educator s Handbook. Aldershot, Brookfield : Gower, 2000. ISBN 0-556-08173-3.
  • VANČÁT, J. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : Sdružení MAC, 2003.
Výukové metody
praktická cvičení, skupinový projekt
Metody hodnocení
Výuka probíhá v podobě konzultací tématu edukačního programu a jednotlivých fází jeho přípravy ve vybrané muzejní instituci. Následně studenti připravený program ve vybrané instituci realizují.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2014.