MUKS67 Psychology in Museums

Faculty of Arts
Spring 2013
Extent and Intensity
4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
Division of Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Pavel Holman
Supplier department: Division of Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to open to students the topic of physical and sensual availability of museums and the topic of social inclusion. The course consists of lectures and excursions into institutions, working with medically and socially disabled people. At the end of this course students will have information about several groups of medically and socially disabled people and have to understand how to open museums and cultural institutions to them and how to do effective educational activities for them.
Syllabus
  • 1. Introduction – problems of physical and sensual availability of museums and the topic of social inclusion 2. Museums and people with impaired vision. 3. Museums and people with impaired hearing. 4. Museums and physically disabled people. 5. Museums and mentally and psychiatrically disabled people. 6. Museums and people with behavior disorder. 7. Museums and people with communication and speaking problems.
Literature
  • ATKINSOVÁ, Sue. Jak zdolat skálu jménem deprese : Praktický průvodce pro lidi trpící depresí. Praha : Albatros nakladatelství a. s., 2005. ISBN 80-00-01544-7.
  • AXMAN, Štěpán. Hmatové sochařství : Sbírkotvorná koncepce. 1. vyd. Jihlava 2006. 33 s.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, HORÁKOVÁ, Radka, KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie & surdopedie (Texty k distančnímu vzdělávání). Brno : Paido, 2007. 118 s. ISBN 978-80-7315-136-2.
  • HLUŠÍ, Eliška. Z historie slepeckého muzejnictví. 1. vyd. Brno : Technické muzeum, 2002. 44 s. ISBN 80-86413-05-5.
  • HRADILKOVÁ, Terezie, SÝKOROVÁ, Vladimíra. Dotýkejte se, prosím! : Průvodce hmatovými projekty. 1. vyd. Praha : Sdružení Hapestetika, 1998. 70 s.
  • JANČO, M., BUREŠOVÁ, K., ŠEFCŮ, O. Jak dobýt hrad : Památky takřka bez bariér. Praha : NPÚ, 2007. 223 s. ISBN 978-80-87104-09-5.
  • JANDOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě v muzeu z pohledu speciálního pedagoga. In Děti, mládež, ... a muzea? II. 1. vyd. Brno : Moravské zemské muzeum, 1999, s. 43 – 45. ISBN 80-7028-156-1.
  • JELÍNKOVÁ, Eva, CHADZIPOLICHRONISOVÁ, Marta. Jak se žije s handicapem aneb Poznat znamená porozumět : Katalog k výstavě. Brno : Moravské zemské muzeum, 2008. 26 s. ISBN 978-80-7028-318-9.
  • KÁBELE, František. Somatopedie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
  • Kapitola 5.3 Stavby pro kulturu. In FILIPIOVÁ, Daniela. Projektujeme bez bariér [online]. Praha 2002. 115 s. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. 1. vyd. Praha : Septima, 1999. 30 s. ISBN 80-7216-080-X.
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Manuál základních postupů jednání při okntaktu s osobami se zrakovým postižením. 1. Vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 31 s. ISBN 978-80-244-1636-6.
  • MICHÁLEK, Miroslav. Nebojte se pomoci nevidomým. 2. vyd. Praha : okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2005. 31 s. ISBN 80-86932-01-X.
  • MICHÁLEK, Miroslav. Problematika diskriminace zrakově postižených [online]. Praha : Okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2008. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • MICHÁLEK, Miroslav. Nevidomý a překážky aneb „Jak vypadá překážková dráha pro nevidomé?“ [online]. Praha : Okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2008. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • Nahlédnutí do života beze zraku aneb Jak se vyhnout diskriminaci lidí se zrakovým postižením. Praha : Okamžik, 2007. 48 s. ISBN 80-959337-60-2.
  • NOVOTNÁ, Marie, KREMLIČKOVÁ, Marta. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. 1. Vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1997. 116 s. ISBN 80-959337-60-2.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar, ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana. Somatopedie (Texty k distančnímu vzdělávání). Brno : Paido, 2007. 123 s. ISBN 978-80-7315-137-9.
  • PEŠÁK, Milan, SCHINDLER, Radek. Kdo je zrakově postižený [online]. Praha : Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých, 2008. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno : Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0.
  • POKORNÁ, Blanka. Muzeum, kde dotýkati se je povoleno. In Děti, mládež, ... a muzea? II. 1. vyd. Brno : Moravské zemské muzeum, 1999, s. 60 – 62. ISBN 80-7028-156-1.
  • POLÁKOVÁ, Zdeňka. Dětské muzeum bez bariér : Výstavy a programy Dětského muzea pro všechny. In Děti, mládež, ... a muzea? II. 1. vyd. Brno : Moravské zemské muzeum, 1999, s. 46 – 59. ISBN 80-7028-156-1.
  • REDLICH, Karel. Co je znakový jazyk, znakovaná čeština [online]. Praha : Centrum mezikulturní výměny a dialogu, 2007. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • SEITLOVÁ, Pavla, MÁDL, Martin. Muzea pro všechny : Příručka k fyzické a smyslové dostupnosti muzeí. Praha : Český výbor ICOM, 2003. 65 s. ISBN 80-86611-03-5.
  • SLOWÍK, Jozef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • SKRUŽNÁ, Jarmila, VILHUTOVÁ, Iva. 10 let společné práce pro handicapované návštěvníky v Zoologické zahradě HMP a Botanické zahradě HMP se zvláštním zřetelem na zrakově postižené : Výroční zpráva 1996 – 2006. Praha : Zoologická zahrada. 48 s. ISBN 80-8512
  • SMITH, Theresa B. Příručka pro společníky hluchoslepých a pro jejich tlumočníky [online]. Praha : Okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2008. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • SMÝKAL, Josef. Čtyři brněnská zastavení [online]. Brno : Josef Smýkal, 1997. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • SMÝKAL, Josef. Vznik a vývoj Slepeckého muzea v Brně. 1. Vyd. Brno : Slepecké muzeum České unie nevidomých a slabozrakých, 1996. 37 s.
  • SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 6. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 231 s. ISBN 80-246-0841-3.
  • SOURALOVÁ, Eva. Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se sluchovým postižením. 1. Vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 36 s. ISBN 9778-80-244-1630-4.
  • STRNADOVÁ, Věra. Jaké je to neslyšet. 1. Vyd. Praha : Česká unie neslyšících, 1995. 165 s.
  • VAN DYCK, Herman. Ne tak, ale tak : Příručka správného kontaktu s nevidomými a slabozrakými. Praha : Tyfloservis, 2000. 30 s. ISBN 80-902025-6-X.
  • VÍTKOVÁ, Marie. Kapitoly z úvodu do speciální pedagogiky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1992. 74 s. ISBN 80-210-0475-4.
Teaching methods
lectures, excursions
Assessment methods
Teaching in Museum Psychology II. consists of lectures and excursions into institutions working with medically and socially disabled people. To oral exam student brings list of studied literature.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2012, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2018, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2013/MUKS67