FF:PB21JA25a Metody a techniky ped. výzkumu - Informace o předmětu
PB21JA25a Metody a techniky pedagogického výzkumu
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 10:50–12:25 L31
- Předpoklady
- PB22PA30 Úvod do pedagogického výzkumu
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Absolvování kurzu Úvod do pedagogického výzkumu - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Kurz je orientován tématicky, postupně budou diskutovány možnosti zjišťovat a měřit interakci, postoje, interpersonální a skupinové vztahy, vědomosti, dovednosti a znalosti a širší kontext výchovy a vzdělávání (za porozumění sociologickému a demografickému výzkumu). Zvláštní pozornost bude věnována metodám dotazování, longitudinálnímu a akčnímu výzkumu a kvalitativnímu výzkumu. Na konci kurzu jsou studenti schopni: popsat silné a slabé stránky metod a technik pedagogického výzkumu; posoudit adekvátnost metodologického postupu výzkumu; poučeně vybrat a použít adekvátní metodu či techniku pedagogického výzkumu.
- Osnova
- Věda, vědecký výzkum, fáze empirického výzkumu: výzkumný problém, teoretická příprava na výzkum, zmapování tématu
- Hypotézy (formulace a obecně testování), falzifikace a verifikace, operacionalizace, měření, validita, reliabilita, proměnné
- Technický projekt, výběr výzkumného souboru, ekonomické a personální limity výzkumu, kritéria rozhodování pro výběr metod a technik
- Experiment v pedagogickém výzkumu
- Metody a techniky dotazování (dotazník, interview)
- Metody a techniky zkoumání postojů (sémantický diferenciál, postojové škály, Q metodologie, projektivní techniky)
- Metody a techniky zkoumání pedagogické a sociální interakce (pozorování, interakční analýza, situacionismus)
- Metody a techniky zkoumání interindividuálních a skupinových vztahů (měření školního klimatu, sociometrie, sociálně-kognitivní mapování)
- Obsahová analýza, analýza dokumentů, sekundární analýza dat
- Kvalitativní výzkum, případové studie
- Longitudinální výzkum, akční výzkum, srovnávací výzkum
- Zobecnění závěrů, interpretace dat, výzkumná zpráva
- Literatura
- povinná literatura
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- COHEN, Louis, Lawrence MANION a Keith MORRISON. Research methods in education. 5th ed. London: RoutledgeFalmer, 2000, xvi, 446. ISBN 0415195411. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
- doporučená literatura
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. První. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 176 s. Skripta. ISBN 978-80-210-4359-6. URL info
- MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4. info
- Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 257 s. ISBN 8070677988. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
- RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
- KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Výukové metody
- Přednášky, průběžná cvičení individuální a skupinová.
- Metody hodnocení
- Test s otevřenými otázkami (90%), seminární práce najplňující požadavky (10%).
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=2469
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/PB21JA25a