PB31PB44 Předškolní pedagogika

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 12:30–14:05 J31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V kurzu je věnována nejprve pozornost rodinné socializaci předškolního dítěte, neboť právě pro období od narození po jeho vstup do školy chápeme význam rodiny a rodinné výchovy jako mimořádný. V přehledné podobě jsou potom připomenuty hlavní teorie a přístupy předškolní pedagogiky (Fröbel, Montessoriová, Piaget) a jejich realizace v současných předškolních institucích. Součástí kurzu je i diskuse o postavení institucionální předškolní péče ve výchově dítěte do šesti let věku, otázky školní zralosti a kooperace mezi mateřskou školou a školou, mezi mateřskou školou a rodinou. Kurz je doplněn o praktickou zkušenost formou návštěv vybraných mateřských škol, případně jeslí. Student v tomto kurzu získá představu o předškolní pedagogice jako důležitém pedagogickém oboru a současně má na základě vlastní analýzy vybraného předškolního zařízení možnost vytvořit si názor na aktuální stav předškolní výchovy a péče v ČR.
Osnova
  • (1) Vymezení témat, literatura, zadání seminárních prací, informace o OMEP a o dalších organizacích zabývajících se předškolní výchovou. (2) Vývojová pedagogika: 0 – 3 (různé oblasti vývoje podle příslušného věku). (3) Vývojová pedagogika: 4 – 6 (různé oblasti vývoje podle příslušného věku). (4) Kognitivní rozvoj a učení předškolního dítěte v klasických teoriích (Montessoriová, Piaget, Vygotský). (5) Současné názory na učení a rozvoj předškolního dítěte a jejich realizace (Gardner, na příkladu programu „Začít spolu“). (6) Význam hry pro kognitivní, emocionální a sociální rozvoj a rozvoj řeči, podpora ze strany dospělých, hračka pro dítě předškolního věku. (7) Počátky institucionální předškolní péče (Svoboda, Froebel), vývoj ve 20. století u nás. (8) Současný stav institucí pro děti předškolního věku u nás, institucionální a (versus) rodinná péče o předškolní dítě v současnosti a možnosti řešení tohoto vztahu. (9) Aktuální témata předškolní pedagogiky v současnosti (z výsledků mezinárodního výzkumu OECD o předškolní péči a výchově). (10) Prezentace výsledků individuálních návštěv předškolních institucí. (11) Prezentace výsledků individuálních návštěv předškolních institucí. (12) Prezentace seminárních prací – kontroverzní otázky pedagogiky předškolního věku: výuka cizích jazyků, sexuální výchova, mediální výchova, příprava dítěte na vstup do školy a případné další.
Literatura
  • ABC rodinné výchovy 1. Dítě předškolního věku. SPN, Praha 1969. Andersonov, Fischgrundov, Lobascherov: Dobrý start do školy. Portál, Praha 1993. Dostál, A. M., Opravilová, E.: Úvod do předškolní pedagogiky. SPN, Praha 1985. Early Childhood Education. An
Výukové metody
Přednáška a seminář
Metody hodnocení
Prezentace seminární práce
Informace učitele
ABC rodinné výchovy 1. Dítě předškolního věku. SPN, Praha 1969. Andersonov, Fischgrundov, Lobascherov: Dobrý start do školy. Portál, Praha 1993. Dostál, A. M., Opravilová, E.: Úvod do předškolní pedagogiky. SPN, Praha 1985. Early Childhood Education. An International Encyclopedia. Edited by Rebecca S. New and Moncrieff Cochran. Westport, Connecticut, London, Praeger, 2007, Vol. 1 – 4. Gruneliusová, M. E.: Výchova v raném dětském věku. Praha 1994. Jeřábková, B: Mateřská škola jako životní prostor. MU CDVU, Brno 1993. Kolláriková, Z., Pupala, B.: Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001. Melhuish, E. C.: Předškolní péče a výchova: poučení z 20. pro 21. století. Pedagogika, 4, 1993. Mertin, Václav, Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X Monatová, L.: Předškolní výchova. SPN, Praha 1985. Monatová, L.: Předškolní pedagogika. SPN, Praha 1988. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha. MŠMT, Praha 2001. Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. MŠMT, Praha 2000. Opravilová, E.: Dítě si hraje a poznává svět. SPN, Praha, 1988. Opravilová, E.: Otazníky předškolní výchovy. Pedagogika, 3, 1992. Předškolní výchova a primární vzdělávání v zemích Evropské unie. ÚIV, Praha 1996. Rabušicová, M: Péče o děti v mezinárodním srovnaní. Předškolní výchova, červen 1991-92, roč. 46, 10. Rámcový program pro předškolní vzdělávání. MŠMT (Výzkumný ústav pedagogický), Praha 2001. Starting Strong. Early Childhood Education and Care. OECD, Paris 2001. Strong foundations. Early childhood care and education. Summary. EFA Global Monitoring report 2007. Paris, UNESCO Publishing, 2006. Šeďová, K. Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno, Paido, 2007. Šulová, L., Zaouche-Gaudron, Ch. Předškolní dítě a jeho svět. (Pre-school Child and His/Her World) Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0752-2. Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Portál, Praha 1997 Časopisy: Informatorium 3 – 8 (Praha) Predškolská výchova (Bratislava) International Journal of Early Childhood (Journal of OMEP)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.