PG12B26 Rétorika

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Michal Křístek, M.Phil., Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto volitelného kursu je nabídnout budoucím pedagogům možnost osvojit si jak teoreticky, tak prakticky základní poznatky o moderní rétorice, a to s přihlédnutím ke specifickým rysům jejich hlavního oboru.
Osnova
  • 1) krátce z historie oboru, 2) současné postavení rétoriky mezi ostatními příbuznými disciplínami (stylistika, teorie komunikace atd.), 3) faktory působící na průběh komunikace a vliv těchto faktorů na výstavbu řečnických projevů 4) typologie řečnických projevů 5) základní poučení o národním jazyce a jeho varietách, 6) hlavní fáze přípravy projevu - invence, kompozice, stylizace 7-12) cvičné projevy studentů (průběžně); tyto projevy mohou být podle potřeby nahrávány a podrobněji analyzovány
Literatura
  • ČERVENÁ, Vlasta. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Edited by Vladimír Mejstřík. 3., opr. vyd. Praha: Academia, 2003, 647 s. ISBN 9788020010803. info
  • kol. Slovník spisovného jazyka českého 1-8. 2. vyd. Praha : Academia, 1989.
  • MARTINCOVÁ, Olga. Nová slova v češtině : slovník neologizmů. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 356 s. ISBN 8020006400. info
  • MARTINCOVÁ, O., aj. 2004. Nová slova v češtině : slovník neologizmů 2. Praha : Academia.
  • KRAUS, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov A-Ž. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 879 s. ISBN 9788020013514. info
  • HAUSER, Přemysl, Vlastimil STYBLÍK, Eva HOŠNOVÁ a Marie ČECHOVÁ. Základní mluvnice českého jazyka. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a.s., 2004, 248 s. ISBN 80-7235-018-8. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • Encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, 604 s. ISBN 80-7106-484-X. info
  • HLAVSA, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu : školní vydání včetně Dodatku. Vyd. 2., rozš., v nakl. For. Praha: Fortuna, 1999, 383 s. ISBN 8071689130. info
  • STANĚK, Vladimír. Jak psát správně čárky : průvodce interpunkcí pro střední školy a veřejnost. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 85 s. ISBN 8071684732. info
  • KRMOVÁ, M. 2008. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. 3. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita.
  • STRAHL, Vlastimil. Klíč k výslovnosti cizích vlastních jmen v češtině : podle původních jazykových pramenů a prací českých lingvistů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 150 s. ISBN 8071849812. info
  • LOTKO, E. 2004. Kapitoly ze současné rétoriky. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • ŠVANDOVÁ, Blažena a Milan JELÍNEK. Argumentace a umění komunikovat. první. Brno: PedF MU Brno, 1999, 330 s. Monografie 74. ISBN 1-210-2186-1. info
  • KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře. Vyd. 2. (přeprac.). Praha: Academia, 1998, 182 s. ISBN 8020006591. info
  • KRAUS, J. 2004. Rétorika a řečová kultura. Praha : Karolinum.
  • Hubáček, Jaroslav. Rétorické minimum pro studující učitelství. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1990.
  • LAIROVÁ, Sylvie. Trénink paměti :principy, metody a cvičení pro využití a rozvoj paměti. Translated by Miroslava Camutaliová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-293-9. info
  • Machová, Svatava, red. Učební text - jeho funkce, produkce, percepce a interpretace. Praha : Univerzita Karlova, 1995.
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • SVATOŠ, Tomáš a Věra KOTKOVÁ. Sociální a pedagogická komunikace :ukázky teorie a praktická cvičení. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 172 s. ISBN 80-7041-794-3. info
  • Svobodová, Jana. Jazyková specifika školské komunikace. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000.
  • SZYMANEK, K. 2003. Umění argumentace : terminologický slovník. Olomouc : Univerzita Palackého.
Výukové metody
Náplní kursu je rozvíjení praktických řečnických dovedností studentů, se zaměřením na dovednosti důležité zvláště pro budoucí učitele.
Metody hodnocení
Protože předmět má charakter workshopu, účast ve výuce je nutná (min. 75% za semestr). Podmínkou k získání zápočtu jsou minimálně dvě samostatná ústní vystoupení každého ze studentů (cca v rozsahu 5-10 min.); podklady k vystoupením studenti odevzdají v písemné formě; technické podrobnosti budou upřesněny na počátku výuky kolektivním mailem. Vyučovacím jazykem kursu je čeština, včetně úkolů a vystoupení připravených studenty.
Informace učitele
Vzhledem k tomu, že tento kurs je určen i nebohemistům, jsou v seznamu literatury obsaženy rovněž základní slovníky, mluvnice a příručky týkající se češtiny obecně; seznam dále obsahuje základní práce o rétorice (v nich lze najít podrobnější bibliografii oboru) a závěrem práce zaměřené především na specifické rysy pedagogické komunikace). Osnova pro každý týden a eventuální materiály do seminářů budou studentům vždy v předstihu k dispozici v ISu; materiály si pak účastnící kursu přinesou s sebou do výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014.