PGK12A20 History of Education

Faculty of Arts
Spring 2013
Extent and Intensity
0/0/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
PGK11A11 Intro. to the hist. of educ.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course follows Introduction in History of Educational Science. Its main aim is to study issues of education philosophy and education theory in works of important philosophers and thinkers (Plato, Aristotle, Komenský, Rousseau, Herbart etc.). Special focus is on development of Czech educational science as an academic discipline (e.g. Lindner, Chlup, Příhoda). Students should gain an overview of key thoughts and ideas of noted thinkers, they will be able to analyze their works, synthesize opinions on concrete theoretical issues of education theory and education in history. Furthermore, they will be familiar with work and thinking of Czech scholars – education scientists, who contributed to establishing of Czech modern educational science. The information from this course is a basis for further study of educational science subject.
Syllabus
  • Theory of Education and Teaching, Education, Culture and Teaching in Antique Greece. Greek Philosophy of Education. Ethical Issues. Sophists. Theory of Education and Teaching, Education. Culture and Teaching in Middle Ages and Early Modern Era. Life, Philosophy and Work of J. A. Comenius. Comenius Concept of Educational System. Pedagogic-didactic Ideas of J. A. Comenius. Theory of Education and Teaching from 17h to the Beginning of 20th century. Czech Educational Science and Its Study at Universities in Czech Lands.
Literature
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů : prameny výchovy. Svazek I., Od starověku k osvícenství (Variant.) : Encyklopedie prameny výchovy : galerie světových pedagogů. Svazek I., Od starověku k osvícenství. info
  • JŮVA, Vladimír and Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. 6. rozšířené. Brno: Paido, 2007, 91 pp. ISBN 978-80-7315-151-5. info
  • CIPRO, Miroslav. Němečtí pedagogové. Praha: Miroslav Cipro, 2003, 624 s. ISBN 8023901486. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 633 s. ISBN 8023880047. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 637 s. ISBN 8023880039. info
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002, 592 s. ISBN 8023874527. info
  • CIPRO, Miroslav. Slovník pedagogů. 1. vydání. Praha: Miroslav Cipro, 2000, 552 stran. ISBN 8023863347. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1998, 636 s. ISBN 8023822144. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1995, 567 s. info
  • JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1994, 79 s. ISBN 80-901737-7-2. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1993, 600 s. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy. 1. vyd. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991, 598 s. info
  • CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy : encyklopedický soubor statí o předních pedagogických myslitelích a reformátorech. Praha: Miroslav Cipro, vlastním nákladem, 1991, 568 s. info
  • CIPRO, Miroslav. Vývoj a problémy francouzské školy a pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1985, 210 s. info
  • CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984, 579 s. : i. info
  • CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984, 579 s. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Pedagogika, školství a jejich dějiny. Edited by Josef Cach. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. info
  • Otakar Kádner : bibliografie. Edited by Marie Justová - Jiří Štraus. Praha: Státní pedagogická knihovna Komenského, 1971. info
  • JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny výchovy. D. 1. Brno: Universita J.E. Purkyně, 1970. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické Unie, 1923, 515 s. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 352 s. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1912, 426 s. info
  • KÁDNER, Otakar. J.A. Komenský. V Praze: nákladem Josefa Pelcla, 1912, 56 s. URL info
Teaching methods
lecture supported by overhead projector; discussion with students
Assessment methods
Written examination aimed at testing the student’s insight into the main theories, concepts and methodologies of the discipline, or in the work of the main representatives of the scholarly discourse, and at checking the student’s ability to connect relevant facts into logical relations.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Předmět musí být úspěšně absolvován v I. ročníku studia!.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
The course is also listed under the following terms Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2013/PGK12A20