PG_ZKUPP13 Závěrečný projekt

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/18. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Diviš, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Igor Klečka (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět je určen pouze studentům vzdělávacího modulu: Zkušenostně reflektivní učení pro učitele, který je podpořen projektem Zkušenostně reflektivního učení pro praxi: podpora odborné přípravy stávajících a budoucích učitelů. V ideálním případě ve spojení s realizovanou terénní praxí či přípravou a vedením zážitkového kurzu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje spolu se závěrečnou zkouškou pomyslný vrchol celého studia ZKUPP. Jeho cílem je vytvořit pro konkrétní klientelu a organizaci smysluplný, komplexní a zároveň i inovativní projekt, jehož prostřednictvím student prokáže svou orientaci v teoretických a metodických východiscích studované problematiky a schopnost jejich aplikace do reálného a v praxi bez problémů realizovatelného výstupu. S ohledem na studijní zaměření se předpokládá směřování témat projektů do oblasti školní praxe, např. plnění rámcového vzdělávacího programu, resp. jeho průřezových témat (osobnostní a sociální výchova, multikulturní výchova, environmetální výchova apod.), programů primární prevence sociálně patologických jevů, popř. jiných činností spojených s náplní práce učitelů, školních metodiků prevence, školních psychologů apod.
Osnova
  • • Do 8.2. student vybírá svého konzultanta a jeho jméno zadává do ELFu • Do 8.3. student zapisuje do ELFu konzultantem schválené téma, cíl projektu, jeho stručnou anotaci, cílovou skupinu, a to tak, aby mohlo být posouzeno, nakolik navrhovaný projekt odpovídá svému zadání • Do 30.4. student odevzdává plnou verzi projektu, který je již schválený konzultantem. • Do 2.5. jsou studenti rozřazeni do jednotlivých skupin a sekcí. Ke každému projektu je přidělen jeden jeho oponent, jenž podle kritérií vložených do ELFu vypracuje posudek v rozsahu 1A4. Ten odevzdá do 7.5. opět do ELFu. • Konzultanti, kteří odpovídají za kvalitu vedení projektů a jsou odbornými garanty ve vztahu k aplikaci zkušenostně reflektivního učení do oblasti školství: Dr. Kolář, Mgr. Klečka; Mgr. Diviš.
Literatura
  • Becoming a reflective english teacher. Edited by Andrew Green. Maidenhead: Open University Press, 2011, xvi, 223 p. ISBN 9780335242917. info
  • RODRIGUEZOVÁ, Veronika a Jana HRUBÁ. Člověk a společnost. Diskuse o přínosu zavádění RVP a ŠVP pro jednotlivé obory a oblasti. In Člověk a společnost. Diskuse o přínosu zavádění RVP a ŠVP pro jednotlivé obory a oblasti. 1. vyd. Brno: Mravenec, 2008, s. 27-31. ISBN 978-80-86994-63-5. info
  • BROCKBANK, Anne a Ian MCGILL. Facilitating reflective learning in higher education. 2nd ed. Maidenhead: McGraw-Hill, 2007, xiv, 368. ISBN 9780335220915. info
  • The handbook of experiential learning. Edited by Melvin L. Silberman. San Francisco: John Wiley & Sons, 2007, ix, 386. ISBN 9780787982584. info
  • BEARD, Colin a John P. WILSON. Experiential learning : a best practice handbook for educators and trainers. 2. ed. London: Kogan Page, 2006, v, 314. ISBN 9780749444891. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 98 s. URL info
  • ECO, Umberto a Ivan SEIDL. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997, 271 s. ISBN 80-7198-173-7. info
  • HENDERSON, James G. Reflective teaching : the study of your constructivist practices. 2nd ed. New Jersey: Prentice Hall, 1996, 265 s. ISBN 0-02-353521-0. info
Výukové metody
Samostatná individuální práce studentů na projektu. Pravidelné konzultace se zvolenými odbornými garanty, a to jak v individuální, tak ve skupinové (kolokviální) formě.
Metody hodnocení
Do 30.4. odevzdávají studenti po schválení svými vedoucími do ELFu plné verze projektů a rovněž do tohoto data vyplňují elektronickou zpětnou vazbu. Nedodržení tohoto termínu znamená nemožnost ukončit předmět, a to bez výjimky.
Informace učitele
Kritéria pro obsah projektu: Rozsah: min. 15 A4 Struktura a obsah projektu: Finální podoba musí obsahovat všechny z následujících oblastí: • podrobná analýza potřeb cílové skupiny (žáci, studenti, učitelé, jiní pedagogičtí pracovníci, rodiče apod.), • identifikace komplexních programových cílů (pedagogický, dramaturgický) ve vztahu k aplikaci zkušenostně reflektivního učení pro oblast školství (třída, škola,…), • návrh struktury programu (včetně časového provázání), • anotace použitých aktivit či technik (včetně identifikace dílčích cílů, nástinu časového provázání, popisu možných variant užití apod.), • popis přípravy a dramaturgie kurzu (harmonogram přípravy, výběr týmu a jeho kompetence, logistika příprav, zasazení do prostředí apod.), • analýzu průběhu kurzu (práce s účastníky, rizika a jejich předcházení apod.), • cenová kalkulace. Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní učení pro praxi - podpora odborné přípravy stávajících/budoucích učitelů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/18.0004) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.