PG_ZRU12 Příprava a vedení kurzu zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/40. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející), Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřený na nácvik a osvojení základních principů a metod zkušenostně reflektivního učení skrze přípravu a realizaci kurzu osobnostně sociálního rozvoje. Účastníci předmětu budou pod přímou supervizí a s metodickou podporou realizovat některé techniky, a to v bezpečném prostředí kruhu spolužáků, tedy ještě před tím než je budou moci aplikovat v bezprostřední praxi s klienty. Za supervize samotných účastníků i lektorů jim bude poskytnuta zpětné vazba o způsobu jejich vedení a dojde k upevnění nabytých dovedností. Na konci kurzu se budou studenti schopni podílet na přípravě a vedení aktivit založených na platformě zkušenostního učení, využitelných v rámci vícedenních kurzů s poradenským, vzdělávacím či terapeutickým zaměřením. Kurz je synergicky provázán se stejnojmenným předmětem, vypisovaným pro studenty učitelství. Důležitým dílčím cílem kurzu je totiž v této souvislosti zprostředkovat studentům možnost mezioborové týmové spolupráce. Budoucí pomahači tak rozvíjí důležité kompetence (komunikační, sebereflektivní aj.) a dovednosti (např. aktivní naslouchání či práce s kognitivními stereotypy), které jsou nezbytné při práci s různorodou klientelou v kontextu sociální práce a péče, speciální a sociální pedagogiky či v kontextu sekundární prevence. Součástí realizačního týmu jsou tedy studenti širokého spektra pomáhajících profesí, včetně budoucích učitelů. Studenti se scházejí na společných týmových schůzkách, které střídavě vede lektor odborně ukotvený v profesním kontextu pomáhajících pracovníků nebo zkušený pedagog. Během příprav studenti vždy pracují nejdříve v homogenních skupinkách sestavených podle oborové profilace, aby po té slučovali dohodnutá stanoviska se studenty odlišných profesních zaměření a vytvořili jednotnou koncepci kurzu.
Osnova
  • • Úvodní informační setkání – studenti jsou seznámeni se základními principy přípravy kurzu zkušenostně reflektivního učení a dále s pomocí zkušeného lektora vymezí obsah a strukturu kurzu – rozdělí si týmové role, zpracují harmonogram příprav, rozdělí si první úkoly, zatím převážně technického charakteru • Volba tématu kurzu a práce s cíli – v další fázi příprav vymezují a formulují studenti téma a cíle kurzu. Smyslem je pomoci studentům nalézat taková zacílení kurzu, v jejichž kontextu budou moci využívat znalosti a dovednosti nabyté během svého studia. Díky přípravě, realizaci a evaluaci kurzu dojde k jejich upevnění, jež kvalitativně obohatí úroveň jejich profesní připravenosti. • Práce s dramaturgií kurzu – itinerář kurzu studenti sestavují v souladu s dramaturgickými zásadami za využití klíčových dramaturgických prvků (např. práce s červenou nití). Při skládání jednotlivých technik do smysluplného celku využívají dále vědomosti z oblasti práce s klientem, psychologie osobnosti a sociokognitivních teorií. • Příprava a realizace setkání s účastníky kurzu – studenti připraví podklady pro setkání s účastník, zajistí jeho organizaci, odpovídají za jeho průběh. Učí se zásady využívání vybraných diagnostických metod (např. sociometrie), které lze využít při práci s cílovou skupinou. • Příprava kurzového zázemí – studenti samostatně zajišťují veškeré materiální a technické zázemí kurzu. Sestavují seznam potřebného vybavení a organizují průběh balení, dopravu a komunikaci s objektem, ve kterém kurz probíhá. Studenti ověřují vlastní manažerské schopnosti. • Realizace kurzu zkušenostně reflektivního učení – připravený program studenti aplikují v praxi během sedmidenního kurzu. Postupně naplňují dílčí pedagogické a dramaturgické cíle, průběžně diagnostikují a korigují procesy skupinové dynamiky. Při kontaktu s účastníky kurzu využívají celou řadu metod, technik a strategií vycházejících z oblasti personalistiky, poradenství a přímé práce s klientem. • Reflexe a hodnocení kurzu – probíhá při realizaci kurzu v rámci průběžných týmových porad tak, aby docházelo k bezprostředním intervencím zvyšujícím výslednou kvalitu akce. Finální evaluace následuje několik dní po skončení kurzu. Studenti zhodnocují vedle celkového průběhu kurzu především vlastní přímou práci s klientem. Získané zkušenosti zobecňují do specifických pravidel a zásad realizace programů osobnostně sociálního rozvoje, které mohou uplatnit v rámci své budoucí pomáhající profese.
Literatura
  • BANDURA, Albert. Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Upper Saddle River, N.J.: Prentice-Hall, c1986, xiii, 617 s. ISBN 013815614x.
  • BEDNAŘÍK, Aleš. Facilitace : jak vést skupinová setkání. Translated by Jindřiška Bláhová. Vyd. 1. Kladno: Aisis, 2007, 143 s. ISBN 9788090407107. info
  • FRANC, Daniel, Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN. Učení zážitkem a hrou : praktická příručka instruktora. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, vii, 201. ISBN 9788025117019. info
  • GILBERTSON, Ken. Outdoor education : methods and strategies. Champaign, IL: Human Kinetics, 2006, ix, 214. ISBN 0736047093. info
  • SVATOŠ, Vladimír a Petr LEBEDA. Outdoor trénink : pro manažery a firemní týmy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 192 s. ISBN 8024703181. URL info
  • MOON, Jennifer A. A handbook of reflective and experiential learning : theory and practice. 1st pub. London: Routledge Falmer, 2004, viii, 252. ISBN 9780415335164. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti :člověk v zrcadle vědomí a jednání. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002, 517 s. ISBN 80-85947-80-3. info
Výukové metody
Práce v týmu, skupinová diskuze, konzultace, supervize, metodické vedení, samostatná práce.
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni za přípravu, realizaci a evaluaci kurzu zkušenostně reflektivního učení. Požadavky k ukončení: Aktivní účast, podepsání prezenční listiny, odevzdání zpětné vazby.
Informace učitele
Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní a reflektivní učení - podpora odborné přípravy studentů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.