PG_ZRU14 Závěrečná zkouška

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předmět představuje vyvrcholení celého dosavadního studia ZRU, pro možnost jeho absolvování je proto zapotřebí mít: • Ukončené veškeré předměty vzdělávacího modulu Zkušenostně reflektivní učení a uzavřené studium na studijním oddělení, a to k 30. 4. • Odeslané všechny zpětné vazby k absolvovaným předmětům. • Podpisy na všech prezenčních listinách. • Odevzdaný a vedoucím práce schválený závěrečný projekt v ELFu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je ověření kvality a rozsahu v průběhu studia získaných znalostí a dovedností studentů, a to především prizmatem schopnosti jejich aplikace do bezprostřední praxe specifikované oblastí zájmu širokého spektra pomáhajících profesí (poradenství, psychoterapie, osobnostně sociální rozvoj, prevence sociálně rizikových projevů apod.). Dít se tak bude na pozadí veřejné obhajoby studentských závěrečných projektů, resp. prostřednictvím reagování studentů na posudky vedoucího i oponenta, případně otázky a připomínky vedoucích sekce, v nichž bude projekt prezentován nebo podněty, které zazní z širšího pléna.
Osnova
  • Předmět probíhá v zásadě ve třech částech: 1. Příprava na zkoušku: zahrnuje jednak vypracování oponentského posudku pro jeden z přidělených projektů, jednak samostatnou přípravu na obhajobu projektu (tvorba prezentace v powerpointu, tvorba prezentačního posteru) a samostudium veškerého, v rámci studia předávaného vzdělávacího obsahu. 2. Průběh zkoušky: garantuje odborný pracovník projektu zkušenostně reflektivního učení pro praxi (Mgr. Jan Nehyba) s vedoucí odbornou pracovnicí (Doc. Bohumíra Lazarová). V prvním kroku zde dochází k představení vytvořeného projektu ZRU studentem, následuje čtení posudků vedoucího a oponenta, k nimž se má student možnost ve vyměřeném čase vyjádřit. Posléze se otevírá širší rozprava, do níž je přizvána zúčastněná veřejnost a jsou kladeny doplňující otázky k projednávanému tématu a rovněž tématům souvisejícím. 3. Hodnocení zkoušky: Závěrem dne zasedá hodnotící komise, která vyhodnocuje výkony studentů a posléze navrhuje hodnocení. Vyhlášení výsledků se děje veřejně.
Literatura
  • DEWEY, J. How We Think: Revised and Expanded Edition. Belmont: Wadsworth Publishing, 1997b. 328 s. ISBN 978-0-39589-754-6
  • MEZIROW, J. et al. Fostering critical reflection in adulthood. A Guide to Transformative and Emancipatory Learning. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1990. 388 s. ISBN 1-55542-207-1
  • SCHÖN, D. A. The reflective practitioner: how professionals think in action. Aldershot: Ashgate, 2003. 374 s. ISBN 978-1-85742-319-8
  • PRESTON-SHOOT, M. Effective groupwork. New York: Palgrave Macmillan, 2007. 212 s. ISBN 978-1-4039-0552-9
  • PRIEST, S. ; GASS, M. A. Effective Leadership in Adventure Programming. Champaign: Human Kinetics, 2005. 328 s. ISBN 0-7360-5250-X
  • POLLARD, A. Reflective teaching. London: Continuum, 2006. 503 s. ISBN 0-8264-7395-4
  • KOLB. D. A. Experiential learning. Experience as The Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice Hall, 1984. 256 s. ISBN 978-0-13295-261-3
  • FRANC, Daniel, Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN. Učení zážitkem a hrou : praktická příručka instruktora. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, vii, 201. ISBN 9788025117019. info
Výukové metody
Samostudium a příprava portfolia k prezentaci. Bloková výuka mimo Brno (středisko ekologické výchovy Kaprálův mlýn, Ochoz u Brna) ve dnech 10. až 12. 5. 2013.
Metody hodnocení
Hodnocení za pomocí oponentských posudků a skupinové diskuze, které zajišťují výše uvedení garanti zkoušky. Hodnocení se zaměřuje zejména na naplnění stanovených parametrů projektu, jejich kvalita a realizovatelnost v praxi. Dále je hodnocen rozsah a kvalita znalostí a dovedností studentů získaných v průběhu celého studia. Podrobnosti o ukončení najdete předně na webu www.acor.cz a v ELFové podpoře předmětu. Nedodržení termínů a stanovených podmínek znamená nemožnost ukončit předmět.
Informace učitele
Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní a reflektivní učení - podpora odborné přípravy studentů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.