FF:VIKBA32 Informační vzdělávání - Informace o předmětu
VIKBA32 Informační vzdělávání
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Iva Zadražilová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Zikuška (přednášející) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 10:50–12:25 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-TV)
- Informační studia a knihovnictví (program FF, B-IS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem je představit systematické vzdělávací aktivity, konkrétní projekty všech typů knihoven a tvořivou formou aplikovat didaktiku informačního vzdělávání. Vyjasnit širší perspektivu zahraničních i českých informačních politik, vzdělávacích a strategických dokumentů, které se týkají informační gramotnosti. Prakticky ukázat zahraniční i české modelové projekty informačního vzdělávání.
- Osnova
- Úvod do problematiky – vysvětlení užívané terminologie, informační politiky v ČR a ve světě.
- Stav informační gramotnosti a průzkumy k jeho zjišťování, standardy a modely informační gramotnosti.
- Vývoj informačního vzdělávání, formy a obsah informačního vzdělávání, aktuální problémy.
- Informační vzdělávání ve školních, veřejných a akademických knihovnách.
- Pracovní skupiny, významné instituce na podporu informační gramotnosti, komise IVIG a její činnost.
- Konkrétní projekty informačního vzdělávání v zahraničí a ČR, trendy světě.
- Didaktika informačního vzdělávání, minimum lektorských dovedností pro knihovníky.
- Plánování, tvorba vzdělávacího programu na podporu informační gramotnosti
- Literatura
- DOMBROVSKÁ, M., LANDOVÁ H., TICHÁ L. Informační gramotnost – teorie a praxe v ČR. Národní knihovna [online]. 2004, roč. 15, č. 1, s. 7-18. Dostupný z: http://knihovna.nkp.cz/NKKR0401/0401007.html.
- CATTS, Ralph; LAU, Jésus. Towards Information Literacy Indicators. Conceptual Framework Paper. [online]. Paris: UNESCO 2008. Dostupný na WWW: http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001587/158723e.pdf
- Handbook for Information Literacy Teaching (HILT) [online]. Cardiff: Cardiff University 2009. 178 s. Dostupný na: http://www.cardiff.ac.uk/insrv/educationandtraining/infolit/hilt/
- GRASSIAN, Esther S. a Joan R. KAPLOWITZ. Information literacy instruction : theory and practice. 2nd ed. New York: Neal-Schuman, 2009, xxvii, 412. ISBN 9781555706661. info
- NEEDHAM, Joyce. Teaching elementary information literacy skills with the Big6. Columbus: Linworth, 2009, xvi, 310. ISBN 9781586833268. info
- Information literacy instruction handbook. Edited by Christopher N. Cox - Elizabeth Blakesley. Chicago: Association of College and Research Libraries, 2008, 236 s. ISBN 9780838909638. info
- Výukové metody
- teoretické přednášky, samostatné úkoly, práce ve skupinách, diskuse.
- Metody hodnocení
- ústní zkouška, skupinový projekt
- Informace učitele
- Inovace předmětu byla podpořena z projektu: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU. Registrační číslo projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0241.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/VIKBA32