AEA_09 Výpočetní technika IB

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Dresler, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 9:10–10:45 L11
Předpoklady
AEA_01 Úvod do studia archeologie && AEA_08 Výpočetní technika IA && !NOWANY( PAPVA_41 Výpočetní technika IB )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/32, pouze zareg.: 0/32
Jiné omezení: 2 seminární skupiny
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem semináře je jednak prohloubit znalosti studentů při ovládání PC v operačním systému MS DOS, jednak je naučit pracovat v operačním systému Windows. Uživatelé počítače si nejprve osvojí prostřednictvím manuálů odpovídající terminologii a postupně zvládnou zápis dat, jeho přenos na diskety a vytištění textu. Jde o přípravu, která umožní případným zájemcům dále rozvíjet ovládání PC v rámci kurzu Výpočetní technika II (2. cyklus). Při výuce se klade důraz na procvičování získaných poznatků, na samostatnou práci s počítačem přesahující předepsaný počet hodin, což vede k získání potřebné jistoty při obsluze PC a tiskárny. Zpočátku je vhodný diferencovaný přístup k výuce podle úrovně znalostí výpočetní techniky ze střední školy.
Osnova
  • 1. Shrnutí látky probrané v předmětu Výpočetní technika I. 2. Relační datový model. Relační tabulka a její zápis. Interaktivita. Filtrování záznamů v relační databázi. 3. Dotazy. Důvody použití dotazů. Vytvoření dotazu. Volba polí. Výběrové dotazy. Použití zástupných znaků. Použití kritérií v dotazech. Vytvoření křížových dotazů. 4. Základy práce se sestavami. Důvody použití sestav a jejich funkce. Vytvoření sestav. 5. Import, export a připojování tabulek. Import tabulek z tabulkových kalkulátorů a textových souborů. 6. Úvod do práce s tabulkovými programy. Definice tabulkových programů. Tabulkové programy a archeologie. Informace o hlavních tabulkových programech. 7. Označení buněk a zadávání příkazů. Způsoby zadávání dat. Pohyb po listu. 8. Analýza údajů pomocí vzorců, jejich přesuny a kopírování. Grafy. Typy grafů. Formátování prvků grafu. 9. Použití grafů při analýze dat. Doplnění datové řady trendovou křivkou. 10. Statistická analýza dat pomocí programu Microsoft Excel. Histogram. 11. Příprava k tvorbě vlastní archeologické databáze. 12. Samostatná práce s databázemi. Analýza podkladů a návrh struktury databáze. 13. Samostatná práce s databázemi. Vytvoření databáze s formuláři. Deskripce. 14. Samostatná práce s databázemi. Dotazy. Vyhodnocení dat v tabulkové programu. 15. Shrnutí a test.
Literatura
  • Macháček, J. (ed). Počítačová podpora v archeologii. Brno. Masarykova univerzita v Brně. 1997.
Výukové metody
aktivní práce v semináři, skupinové projekty
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu -aktivní účast na semináři -vytvoření složitější databáze -použití grafů při analýze dat
Navazující předměty
Informace učitele
Studijní literatura: Macháček, J. (ed.). Počítačová podpora v archeologii 2. Brno - Praha - Plzeň. 2008. Macháček, J. (ed). Počítačová podpora v archeologii. Brno. Masarykova univerzita v Brně. 1997. Neustupný, E. Metoda archeologie. Katedra archeologie - FF ZČU. Plzeň. 2007 Neustupný, E. 1994. Role databází v archeologii. Archeologické rozhledy 46, 121-128.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Pro získání zápočtu je třeba aktivní účast na semináři a prokázání základních znalostí o odpřednášených metodách.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020.