FAVBKa04 Mediální průmysl

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 1. 3. 9:10–12:25 C34, So 5. 4. 9:10–12:25 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti byli schopni:
- porozumět vazbám mezi estetickými, kulturními a ekonomickými aspekty filmového a televizního díla
- použít pojmy z teorií médií a příbuzných oborů jako užitečné pracovní nástroje
- použít informace o produkční historii a kontextu k analýze a interpretaci filmu.
Osnova
  • Historická a komparativní analýza pojmů z teorií filmu a dalších audiovizuálních médií s důrazem na dobu od roku 1945 do současnosti. Cílem přednášky je poskytnout alternativu k chronologickému systému výkladu a inspirovat posluchače k "příčnému" uvažování o konkrétních problémech. Pojmy estetických a kulturních teorií budeme propojovat s otázkami mediálního průmyslu, především s ohledem na systémy a praktiky mediální produkce v USA a v Evropě (tzv. media industry studies a production studies). Jednotlivé pojmy budou vybrány tak, aby umožňovaly zkoumat vztahy mezi rovinami kulturního textu, modu produkce a produkční kultury (tj. diskursu, komunit a identit mediálních pracovníků).
  • Soupis vybraných pojmů:
  • - modus produkce
  • - authorship
  • - styl (creative decisions, group and individual, industrial bases of)
  • - kariéra
  • - projektově založená produkce
  • - mediální konvergence
  • - prosumerství
Literatura
    povinná literatura
  • Jennifer Holt – Alisa Perren (eds.), Media Industries. History, Theory, and Method. Chichester, West Sussex; Malden, MA: Wiley-Blackwell 2009.
    doporučená literatura
  • Vicki Mayer – Miranda J. Banks – John T. Caldwell (eds.), Production Studies. Cultural Studies of Media Industries. New York – London: University of California Press 2009.
  • Janet Staiger, The Hollywood Mode of Production, 1930–1960. In: David Bordwell – Janet Staiger – Kristin Thompson, The Classical Hollywood Cinema: Film Style & Mode of Production to 1960. New York: Columbia University Press 1985, s. 309–338.
  • John T. Caldwell, Production Culture. Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television. Durham: Duke University Press 2008.
  • Edward Jay Epstein, The Big Picture. The New Logic of Money and Power in Hollywood. New York: Random House 2005.
Výukové metody
Teoretická příprava.
Metody hodnocení
Povinně volitelná přednáška. Ukončení - kolokvium: písemný test.
Informace učitele
Studijní materiály a zdroje: viz studijní materiály v IS, fondy knihovny a videotéky FAV. Výuka probíhá dle rozvrhu FAV.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k periodicitě výuky: Předmět se vypisuje jednou za 3 roky, další termíny jsou: jaro 2008, jaro 2011, jaro 2014 atd.
Realizace výuky: sobota 1.3.2008 13.20 - 16.35 a sobota 3.5. 9.10 - 12.25 .
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2008, jaro 2011.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2014/FAVBKa04