FF:KA1_19 Workshop - umělecké dílo - Informace o předmětu
KA1_19 Interdisciplinární workshop Setkání s uměleckým dílem
Filozofická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Aleš Filip, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Viktor Pantůček, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 18. 4. 9:10–17:25 N41
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Workshop bude zaměřen na různé aspekty a metody interpretace současného uměleckého díla. V první teoretické části budou studenti seznámeni s různým přístupy k intepretaci performance art, zvukové instalace a multimediálního díla. Odpolední blok bude věnován praktické aplikaci různých metod na konkrétní umělecké díla deponované v Moravské galerii v Brně.
- Osnova
- 18. dubna 2014 - kino Scala
- 9.10 Terezie Nekvindová: Můry v plameni svíčky? Téma architektury v současném českém umění Architektura stále více připomíná umění, umění se čím dál častěji podobá architektuře. Hranice mezi těmito obory se rozmlžuje. Architekty na umění nejvíc láká svoboda tvorby, umělce zase sociální dopad druhé disciplíny. V českém umění se architektura jako téma dostává do popředí po roce 2000. Kurátor Radek Váňa tehdy tvrdil, že umělci jsou architekturou „přitahováni jako můry plamenem svíčky“. Někteří umělci se k historii architektury obrátili v rámci nynějšího přehodnocování modernismu, řada umělců používá architekturu – a zejména motiv panelového sídliště – jako přirozenou kulisu svého světa, který zobrazují. Někteří umělci vytvářejí či přetvářejí celé prostory nebo dokonce vystupují v rolích fiktivních architektů. Ale naopak – umění v architektuře, jehož vznik podporoval před rokem 1989 dokonce zákon, se ztrácí. Přednáška ukáže možnosti, jakými dnes čeští umělci přistupují k architektuře, zvláštní pozornost zaměří na trojici sochařů Stanislav Kolíbal, Jiří Příhoda a Dominik Lang, které pojí nejen přímá linie učitele a žáka, ale také neotřelá práce s prostorem. Na přednášku naváže projekce filmu Zbyňka Baladrána a Jana Mančušky VIDE (2003, 30 min) z DVD kompilace Počátkem může být nula. Videa tematizující prostor, architekturu a urbanismus, koncepce Terezie Nekvindová a Sláva Sobotovičová, Edice Vida, VVP AVU 2011. Autoři svůj film pojímají jako výzkum diskontinuity/kontinuity českého umění posledních desetiletí. Zbyněk Baladrán v jednom rozhovoru o dokumentu říká: „Zjistili jsme, že to, co nám pořád připadá živé, nacházíme u architektů – je to především jejich teoretický potenciál, zájem o sociální sféru a souvislost s politickým myšlením. Chtěli jsme zavrhnout surrealisticko-lyrickou linii, která pro nás v českém umění přetrvávala, a akcentovat jinou. Zkoumání avantgardní architektury bylo tedy součástí širšího zájmu o modernistické myšlení, které jako dějinný segment už je passé. Zaujalo mě, že je v nás – i přes vznik postmoderny – stále zakořeněno. Že je to schéma, taková mřížka, skrze niž přemýšlíme.“ (Stavba, 5/2008). Vystupují: Jana a Jiří Ševčíkovi, Vladimír Skrepl a Radek Váňa /waanja/.
- 11:00 Václav Janoščík: Kritická teorie a návraty moderny Filosofie a umění v průběhu 20. století výrazně proměnily svůj vztah a zároveň se přiblížily. Dva rozhodující kroky ze strany filosofie přitom představují kritická teorie a poststrukturalismus. První z nich vznikla, aby interdisciplinárně zkoumala moderní společenské jevy v souvislosti s tendencí k totalitním režimům a kulturní jednotvárnosti. Její otázkou bylo: proč místo slíbeného pokroku a osvícenství je demokratický společenský řád v ohrožení a kultura propadá průmyslové produkci. Velmi podobným druhem problémů se zabývá umění evropské avantgardy. Svůj kritický potenciál míří na formu i společenský dopad umění. Kritická teorie proto přirozeně komentuje a vychází z umění. V rámci přednášky se Václav Janoščík pokusí načrtnout koncepci umění kritické teorie. Její vnitřní logiku přitom spojí se současnými tendencemi "návratů k moderně", konkrétně poukáže na nejnovější výstavu Karla Císaře, Obrazy a předobrazy. Pokud je otázkou dneška určitá neodolatelnost avantgardy a moderny, pak je také kritická teorie aktuálním problémem.
- 14.00 - 17.00 - Setkání s uměleckým dílem v brněnských výstavních prostorech.
- Výukové metody
- přednáška, workshop, diskuse
- Metody hodnocení
- Pro ukončení workshopu je třeba napsat esej o rozsahu min. 4.000 znaků, včetně mezer, a vložit ji do odevzdávány kurzu v ISu do 25.5.2014. Téma eseje: v ideálním případě analýza jednoho z dvou promítnutých filmů za pomoci metodologických nástrojů, které předtím byly uplatněny na přednášce. Vzhledem k obtížnosti takového zadání je možné napsat esej prostě jen na některý námět, který byl probírán na jedné či druhé přednášce, na námět z filmu, či napsat recenzi na jednu ze tří navštívených výstav.
> Odkaz na 2. film, video Romana Štětiny:
> http://vimeo.com/14571452
- Informace učitele
- Dopolední blok byl z důvodu velkého množství zájemců přesunut z budovy N do univerzitního kina Scala. Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2014/KA1_19