FF:PG_ZRU4 Psychologie v praxi ZRU - Informace o předmětu
PG_ZRU4 Psychologie v praxi zkušenostně reflektivního učení
Filozofická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 8/12. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející), Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Soňa Cpinová (přednášející)
Mgr. Alena Černá, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Svatopluk Morávek (přednášející)
PhDr. Tomáš Novák (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 21. 2. 14:00–15:30 M21, 15:40–17:10 M21, Pá 28. 2. 14:10–15:40 M21, Pá 7. 3. 10:50–12:20 M21, Pá 14. 3. 9:00–10:30 M21, 10:50–12:20 M21
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(C)&&SEMESTR(2)&& PG_ZRU1 Motivační kurz
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Zkušenostně reflektivní učení (program FF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je poskytnout studentům poznatky z psychologie vztahující se ke zkušenostně reflektivnímu učení. Snaží se usnadnit základní orientaci v chování, prožívání a motivaci klientů na akcích, podpořit jejich znalosti v kontextu vztahu lektor – klient a v komunikaci s klienty pomoci studentům identifikovat rizika práce na kurzech využívajících metody zkušenostně reflektivního učení a zvládat potencionální krize a jiné stresové situace.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
• Rozlišovat mezi vybranými teoriemi osobnosti v kontextu zkušenostně reflektivního učení a znát jejich základní teoretická východiska;
• uvědomit si a pojmenovat možná rizika, která některé metody a techniky používané na kurzech zkušenostně reflektivního učení s sebou přináší;
• pružně reagovat na potencionální nastalé krizové situace v kontextu kurzů využívajících metody a techniky zkušenostně reflektivního učení;
• uvažovat o psychologických aspektech a důsledcích programů zkušenostně reflektivního učení v širším kontextu;
• vědět jak efektivně komunikovat a navázat kvalitní vztah s klienty na kurzech zkušenostně reflektivního učení; - Osnova
- Osnova předmětu je tvořena vybranými tématy z oblasti psychologie, které se vztahují a především nacházejí využití ve zkušenostně reflektivním učení.
- Literatura
- ASPINWALL, L.G., & STAUDINGER, U.M. (Eds.). (2003). A Psychology of Human Strengths: Fundamental Questions and Future Directions for a Positive Psychology. Washington: APA.
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011, 195 s. ISBN 9788024726243. URL info
- BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 301 stran. ISBN 9788024734347. URL info
- VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada publishing, 2009, 176 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2510-9. info
- Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
- SHEEHY, Noel. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2005, 238 s. ISBN 8086598829. info
- PLAŇAVA, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy-dovednosti-poruchy. Praha: Grada, 2005, 146 s. Psyché. ISBN 80-247-0858-2. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
- SELIGMAN, Martin E. P. Opravdové štěstí : pozitivní psychologie v praxi. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2003, 390 s. ISBN 8024902931. info
- CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. O štěstí a smyslu života :můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu? Praha: Lidové noviny, 1996, 399 s. ISBN 80-7106-139-5. info
- FRANKL, Viktor Emanuel. Člověk hledá smysl : úvod do logoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1994, 88 s. ISBN 80-901601-4-X. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Povídej - naslouchám. 1. vyd. Praha: Návrat, 1993, 105 s. ISBN 808549518X. info
- Výukové metody
- Jednotlivé lekce kurzu budou realizovány formou přednášky. Lekce budou zpravidla probíhat v učebně M21 (Joštova, 13).
- Metody hodnocení
- Na závěr kurzu student vypracuje odbornou esej v rozsahu 2 - 3 normostran o tématu, které ho v rámci výuky nejvíce zaujalo. Texty odevzdávejte mailem na adresu acor@acor.cz
Pro ukončení kurzu je třeba rovněž podepsat prezenční listinu kurzu a na mail acor@acor.cz odevzdat formulář zpětné vazby, který bude dostupný v závěrečné lekci kurzu. Vše je potřebné si vyřídit do těchto termínů: (1. ročník ZRU /ZKUPP do 6.6. 2014, 2. ročník ZRU/ZKUPP do 20. 4. 2014, studenti s označením předmětu ZRUB do 20.4. 2014). Veškeré podrobnosti o ukončení najdete předně na webu www.acor.cz v ELFové podpoře. Nedodržení termínů a podmínek znamená nemožnost ukončit předmět. - Informace učitele
- http://www.acor.cz
Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní a reflektivní učení - podpora odborné přípravy studentů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2014/PG_ZRU4