FF:PSB_95 Psychologie zrakového vnímání - Informace o předmětu
PSB_95 Psychologie zrakového vnímání
Filozofická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Radovan Šikl, Ph.D. (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 8:20–9:55 C51
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (4)
- Cíle předmětu
- Tento seminář je úvodem do studia zrakového vnímání. Lidské smysly fungují natolik přesně, natolik rychle a bez zjevného úsilí, že máme sklon považovat jejich činnost za zautomatizovanou a vnímání za přímé (nezprostředkované) zobrazení reality. Ve skutečnosti se za úspěšností ukrývá vysoce komplexní psychický a fyziologický proces, díky kterému jsme schopni objekty v našem okolí s úspěchem nalézat, rozpoznávat je a interagovat s nimi. Jakým způsobem tedy člověk vnímá? Jak se daří lidskému mozku dodat na významu všem jednotlivým senzorickým vstupům tak, abychom mohli vnímat bohatost okolního světa? Úkolem semináře je zprostředkovat poznatky o tom, jak získáváme, zpracováváme a dále používáme informace o objektech a událostech probíhajících v našem okolí. Přestože hlavní náplní budou percepční procesy u dospělého, zdravého člověka uvyklého na život v euroamerické civilizaci, do přednášek budou rovněž začleněny informace týkající se poruch vnímání, vnímání novorozenců a dětí, vnímání zvířat nebo vnímání u tzv. přírodních národů.
- Osnova
- (1) Úvod do studia: Důvody pro zájem o studium tématu zrakové vnímání. Obecné vlastnosti procesu zrakového vnímání. Vnímání jako interpretace reality. 2) Světlo, oko, mozek: Fyzikální vlastnosti světla. Anatomie a fyziologie oka. Fotoreceptory. Optický nerv. Primární zraková kůra. Vyšší korová centra. Teorie dvou zrakových proudů. (3) Vnímání barev: Barvy v životě. Jejich vliv na prožívání a jejich role při vnímání. 3 fyzikální a percepční komponenty barvy. Atributy barvy. Katalog barev. Kolik barev rozlišujeme. Kolik barev rozlišujeme v jazyce. Mísení barev. Hlavní teorie vnímání barev. Barvoslepost. Barevné vidění u zvířat. (4) Vnímání prostoru: Vnímání prostoru při výkonu různých profesí. Problém rekonstrukce vnímané reality z plochy sítnice. Nápovědi o prostoru. Od dílčích nápovědí k vjemu prostoru. Vztah fyzikálního a vizuálního prostoru. Nature vs. nurture. Vnímání prostoru u zvířat. (5) Objektové vnímání: Percepční organizace. Principy Gestalt psychologie. Rozpoznávání objektů. Hlavní teorie rozpoznávání (teorie závislosti a nezávislosti na perspektivě). Poruchy rozpoznávání. Vnímání tváří. Vnímání scén. (6) Vnímání pohybu: Informační potenciál pohybu. Percepční prahy. Čím vším je ovlivnitelná vnímaná rychlost? Oční pohyby. Vnímání zdánlivého pohybu (stroboskopický, indukovaný, autokinetický, následné působení). Vnímání událostí. Vnímání a jednání. (7) Experimentální praktikum.
- Literatura
- povinná literatura
- Šikl, R. (2012). Zrakové vnímání. Praha, Grada.
- doporučená literatura
- Eysenck, M.W & Keane, M.T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha, Academia.
- Sekuler, R. & Blake, R. (2006). Perception (5th Ed.). New York, McGraw Hill.
- Goldstein (2013). Sensation and Perception (9th Ed.). Thomson Wadsworth.
- Goldstein, E.B., ed. (2009). The Encyclopedia of Perception, Thousand Oaks, CA, Sage publications, Inc.
- neurčeno
- Palmer, S. E. (1999). Vision science: Photons to Phenomenology. Cambridge, MA: Bradford Books/MIT Press.
- Snowden, R., Thompson, P. & Troscianko, T. (2012). Basic Vision (revised edition). Oxford, Oxford University Press.
- Blažek, V. & Trnka, R, Eds. (2009). Lidský obličej. Praha, Karolinum.
- Cumminsová, D. D. (1998). Záhady experimentální psychologie. Praha, Portál.
- Eagleman, D. (2012). Inkognito aneb tajný život mozku. Praha, Dybbuk.
- Hull, J. (2012). Pouť do říše slepoty. Praha, Triton.
- Ramachandran, V. S. (2012). Mozek a jeho tajemství. Praha, Dybbuk.
- Sacks, O. (1993). Muž, který si pletl manželku s kloboukem a jiné klinické povídky. Praha, Mladá fronta.
- Sacks, O. (1997). Antropoložka na Marsu. Praha, Mladá fronta.
- Sacks, O. (2011). Zrak mysli. Praha, Dybbuk.
- Výukové metody
- Interaktivní seminární výuka s využitím multimediálních podkladů.
- Metody hodnocení
- 1. seminární práce, 2. účast v hodinách
- Informace učitele
- Zájemci o seminář pošlou vyučujícímu žádost o souhlas se zápisem předmětu vysvětlující jejich motivaci, a to v rozsahu jednoho odstavce. Na jejím základě se vyučující rozhodne o udělení souhlasu. Termín odevzdání žádosti je 10. února. Počet účastníků semináře je omezen na 30 studentů. Pro absolvování předmětu je nutná alespoň 75% účast na semináři a vypracování seminární práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2014/PSB_95