US_44 Kapitoly z dějin hudby II.

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/2. 2 kr. (plus 3 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jan Špaček (přednášející)
Mgr. Anna Čmelíková (pomocník)
Garance
PhDr. Dagmar Koudelková
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 9:10–10:45 N51
Předpoklady
US_43 Kapitoly z dějin hudby I. && NOW( US_44cv Kapitoly z dějin hudby II.-cv. )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs se soustředí na vybrané problémy hudby od roku 1730. Důraz je kladen na pochopení problematiky a logiky jednotlivých jevů.
Osnova
  • Johann Sebastian Bach - Horizontální aspekt hudební skladby (Helfert), polyfonie, kontrapunkt - Hudební formy - Hudební teorie: intervaly, stupnice, předznamenání, ladění, alikvotní tóny, rytmus - Česká hudební emigrace - Mannheimská škola - Klasicismus: sonátová forma (Beethoven) - Haydn, Mozart, Beethoven - Romantismus: etapy, vybraní představitelé, národní školy (Rusko: západnici versus kučkisté, německý prostor), programnost v hudbě (Hanslick) - Duchovní hudba: velká mše (Bach, Beethoven, Berlioz) - Programní symfonie (Berlioz, Mahler, Messiaen) - Opera (italská, francouzská) - Druhá vídeňská škola (Schönberg, Webern, Berg) - Stravinskij, Prokofjev, Šostakovič - Smetana (národní opera), Dvořák (klasicko-romantická syntéza), Janáček (opery, inspirační okruhy)
Literatura
    povinná literatura
  • MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3. info
  • HELFERT, Vladimír. Periodisace dějin hudby. Příspěvek k otázce logiky hudebního vývoje. Musikologie : sborník pro hudební vědu a kritiku. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury,, 1938, roč. 1, s. 7-26. ISSN 1802-128X. URL info
  • NAVRÁTIL, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Montanex, spol. s r.o., 1993, 189 s. ISBN 80-85300-26-5. info
  • HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu : příspěvek k revizi hudební estetiky. Translated by Jaroslav Střítecký. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1973, 137 s. info
  • BUSONI, Ferruccio. Entwurf einer neuen Ästhetik der Tonkunst : (Text der zweiten Fassung von 1916). Hamburg: Karl Dieter Wagner, 1973, 64 s. ISBN 3921029163. info
    doporučená literatura
  • SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno: TOGGA agency, 2001, 657 s. ISBN 80-902912-0-1. info
  • KOUBA, Jan. ABC hudebních slohů : od raného středověku k W.A. Mozartovi. 2. dopl. vyd. Praha: Supraphon, 1988, 253 s. URL info
  • PEČMAN, Rudolf. Sloh a hudba, 1600-1900 : problémy, otázky, odpovědi [Pečman, 1996]. Vyd. 2. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 1996, 157 s. ISBN 80-210-1424-5. info
  • ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1984. info
  • ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 7. rev. a dopl. vyd., v Edit. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2000, 202 s. ISBN 8086385019. info
  • The New Grove dictionary of music and musicians. Edited by Stanley Sadie - John Tyrrell. 2nd ed. New York: Grove, 2001, lxvii, 912. ISBN 0195170679. info
Výukové metody
přednášky, semináře, čtení textů, exkurze, teoretická příprava
Metody hodnocení
Přednáška v rozsahu dvou vyučovacích hodin každý týden, důležité je sledování hudebních ukázek ve studijních materiálech. Je třeba sledovat i ostatní studijní materiály zde v ISu. Písemná zkouška trvá 90 minut a sestává z osmi otázek diskurzívního charakteru, poslechového testu a eseje na stanovené téma. Povinná 80% účast.
Informace učitele
Hodnocení zkouškového testu:
  • (A) 8 otázek, každá za 0 až 2 body, celkem 16 bodů
    Bodové hodnocení testu lze vylepšit: za mimořádně kvalitní odpověď lze přiznat jeden prémiový bod navíc jako bonus
    (max. 8 prémiových bodů navíc)
  • (B) Esej v rozsahu cca dvou rukopisných stran či normostran (0 až 16 bodů)
    Je třeba si v rámci přípravy na zkoušku vybrat tři hudební skladatele z období 1750 (včetně Bacha) až 2010 a poznat problematiku jejich života i díla podrobně a do hloubky samostudiem (např. prostudováním jejich hesel na www.grovemusic.com - přístupné z počítačů MU). Vybrané skladatele je třeba ohlásit 24 hodin před začátkem zkoušky e-mailem vyučujícímu. Jednoho z nich Vám vyberu a dostanete zadáno dílčí téma z problematiky jeho/jejího života a díla. Je nezbytně nutné se u zkoušky držet zadaného tématu (např. Přijetí díla Antonína Dvořáka v USA a Velké Británii, Antické a starověké inspirace v operním díle Richarda Strausse atp.), nelze o skladatelích psát pouze obecně ("XY se narodil v malé vesničce...").
    I zde lze hodnocení vylepšit: Za nadstandardně zpracovanou esej lze kromě běžných 16 bodů přiznat ještě 1 až 8 bodů navíc jako bonus.
  • (C) Poslechový test (0 až 8 bodů, bonus 0 až 4 body)
    Uslyšíte celkem pět zhruba minutových hudebních ukázek. U jedné z nich určete skladatele i název skladby, zařaďte do období, stylu, techniky, formy, instrumentace atp. Další tři ukázky popište a zařaďte stručněji a povšechněji jednou či dvěma větami. Jednu ukázku můžete ignorovat bez ztráty bodů. Účelem této části není nutně poznat, o jakou skladbu se jedná, plný počet bodů lze získat i za bezchybný všestranný popis ukázky.
    Zkouška trvá 90 minut, předpokládá se 35 minut na část (A), 40 minut na část (B) a 15 minut na část (C).

    Pár praktických rad:
    Nemějte obavu z diskursivní povahy otázek. Vaše odpovědi nemusí být vyčerpávající, buďte výběroví a tvůrčí. Neexistuje jen jedna správná odpověď a ostatní špatné. Musíte pracovat rychle. Rozlišujte důležité (napsat) a okrajové (vynechat). Neodmítám ani případnou heslovistost či útržkovistost, nepostrádá-li myšlenku. U eseje naopak žádám důkladné, souvislé a obsáhlé pojednání. Na základě špatných zkušeností již nelze k napsání eseje použít vlastní notebook.

    Celkové hodnocení zkoušky podle bodových rozmezí:
  • >36: A
  • 36 – 33: B
  • 32 – 29: C
  • 28 – 25: D
  • 24 – 21: E
  • 20 – 0: F

    Rozsah požadovaných znalostí z Encyklopedického atlasu hudby:
  • Akustika:
    str. 14, 15 (jen po odstavec „Kmity a vlnění“), 16, 17 (jen po „Tónovou výšku“), 23 (pouze „Hlasové obory“)
  • Organologie:
    str. 24 až 25, 64 až 65
  • Hudební teorie:
    str. 66 až 69, 84 až 90, 93 (pouze prvních 13 řádků v levém sloupci), 101 (pouze po odstaveček „K technice generálbasu“), 102 až 109
  • Hudební formy:
    str. 110 až 157 (u každé formy jen základní povědomí)
  • Dějiny hudby:
    str. 328 až 329, 332 až 525, 530 až 543

    Poznámka: V žádném případě nebude v testu vyžadována prostá faktografie. Důraz bude kladen na pochopení problematiky a schopnost ji jednoduše vysvětlit. Orientace v notovaných zápisech (sudé stránky) rovněž není nezbytná, je však vřele doporučená.
    V jarním semestru 2014 přednášky odpadnou:
    8. dubna (exkurze SUS do Karlových Varů)
    29. dubna (soustředění na Jelenovské)
    13. května (exkurze s 1. ročníky HV do Prahy)
    Děkuji za pochopení.
    V souběžně konaném předmětu US_44cv bude testována znalost povinné literatury.
  • Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.