FF:VIKMB36 Výzkumy pro inovace - Informace o předmětu
VIKMB36 Výzkumy pro inovace a participativní design
Filozofická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 14:10–15:45 C128
- Předpoklady
- Schopnost práce v týmu a znalost metodologie sociálních věd. U studentů, kteří neabsolvovali během bakalářského studia žádný metodologický předmět, se předpokládá, že si znalosti doplní na začátku semestru na základě doporučené literatury.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-IS) (2)
- Cíle předmětu
- „In the name of doing things for people, traditional and hierarchical organisations end up doing things to people“
Charles Leadbeater, 2009
Designové myšlení začíná u lidí. Ať už mluvíme o fázi naslouchání (IDEO), pozorování (LUMA Institut), fázi objevování (UK’s Innovation Agency), vždy jsou v centru našeho zájmu konkrétní lidé.
Rámcem pro naši práci v kurzu bude koncept tzv. participativního designu (participatory design). Ten se soustředí na zapojování uživatelů (společně s výzkumníky, designéry, vývojáři atd.) do inovačního procesu. Nepůjde nám tedy jen o výzkum uživatelů, ale i o způsob, jakým můžeme zapojit lidi (zákazníky, uživatele, čtenáře, občany) do procesu návrhu služby či produktu.
Participativní design ve veřejných službách má ale také politickou a demokratizační dimenzi – Christian Bason z dánského MindLabu to trefně pojmenovává, když říká, že jde o přístup, jak (spolu)vytvářet služby s lidmi, ne „jen“ pro lidi.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
- na základě požadavků organizace navrhnout plán výzkumu,
- orientovat se v zásadách kvalitativního a kvantitativního výzkumu a kombinovat přednosti obou,
- využít množství technik pro zjišťování potřeb uživatelů,
- vyhodnocovat závěry výzkumů a využít je pro návrh inovace služby. - Osnova
- 1 Úvod do tématu. Výzkumy pro inovace. Inovační ekosystém. Výzkumy uživatelů.
- V první polovině prvního setkání se dotkneme tématu výzkumů pro inovace. Budeme se bavit o tom, co znamená participativní design. Kdo je uživatel služby? Kdo by měl mluvit do jejího návrhu? Jak zkoumat uživatele?
- V druhé polovině už budeme znát zadání výzkumného projektu, na kterém budeme po celý zbytek semestru pracovat. Projdeme si proces výzkumu. Sestavíme výzkumný brief, plán výzkumu i rozpočet.
- 2 Metody pro participativní design: Pozorování. Stínování. Rozhovory.
- Kde začít naše zkoumání? U konkrétních lidí! Individuální rozhovory jsou královskou disciplínou hloubkového výzkumu. Shrneme si hlavní pravidla a zásady pro vedení kvalitativních rozhovorů a hned si je vyzkoušíme v praxi.
- 3 Metody pro participativní design II: Focus group.
- Jak se promění výsledky rozhovorů, když využijeme síly skupinové dynamiky? Focus groups jsou oblíbenou metodou marketingového výzkumu a my si je vyzkoušíme jejich vedení s pomocí hostů/profesionálů.
- 4 Metody pro participativní design III: Kreativní workshop. World Café. Metoda pozitivní změny.
- Zatímco rozhovory a focus groups byly metody používané především pro výzkum, kreativní workshop umožní uživatele nejen poznat, ale zapojit ho do procesu návrhu služby nebo produktu. Ukážeme si příklady dobré praxe a vyzkoušíme si několik metod vedení kreativních workshopů.
- 5 Metody pro participativní design IV: Analýza. Práce s výsledky. Storytelling. Persony.
- Designový přístup pracuje s daty v mnoha podobách – co se všemi příběhy, záznamy rozhovorů, obrázky, post-ity? Představíme si několik metod, jak zpracovat výsledky výzkumů do přehledné a komunikovatelné formy.
- 6 Metody pro participativní design V: Ověřování a testování. Hodnota služby. Měříme výsledky a učíme se.
- 7 Minikonference a prezentace výsledků společného projektu. V zápočtovém týdnu nás čeká představení výsledků společného projektu kolegům z CIDESu a KISKu.
- Literatura
- KOSKINEN, I. K. (2011). Design research through practice: From the lab, field, and showroom. Waltham, MA: Morgan Kaufmann.
- KUMAR, V. (2013). 101 design methods: A structured approach for driving innovation in your organization. Hoboken, N.J: Wiley.
- Nutley, S. M., Walter, I., & Davies, H. T. O. (2007). Using evidence: How research can inform public services. Bristol, U.K: Policy Press.
- CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003, xxvi, 246. ISBN 0761924426. info
- Výukové metody
- Workshop
- Metody hodnocení
- Individuální úkoly. Společný projekt.
- Informace učitele
- Předmět je vyučován blokově v následujících termínech:
26.2.2014
12.3.2014
26.3.2014
9.4.2014
23.4.2014
7.5.2014
14.5.2014 The course will be taught in selected terms (above). - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2014/VIKMB36