FF:IM125 Umění nových médií II - Informace o předmětu
IM125 Umění nových médií: umění a technika II
Filozofická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková - Rozvrh
- Čt 14:10–15:45 zruseno D21
- Předpoklady
- NOW( IM125cv Umění nových médií II )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj. - Osnova
- Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
- 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
- 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
- 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
- 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
- Jarní semestr (JS):
- Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
- 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
- 2. Video art a video-instalace.
- 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
- 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
- 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
- 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
- 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
- 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
- 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
- 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
- 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
- Literatura
- Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
- Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
- Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
- Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
- Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
- Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
- Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
- Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
- Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
- Výukové metody
- Lectures. Readings.
- Metody hodnocení
- Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
- Informace učitele
- Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2015/IM125