MUKS38 Muzea a publikum

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Valášková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:10–17:25 K33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Práce s veřejností II. se zabývá tématy jako muzeologický výzkum a průzkumy veřejného mínění, muzejní pracovníci pro práci s veřejností, jejich kategorizace a činnosti, veřejnost a muzejní návštěvníci, specifika práce muzea s dětmi, dospělými a seniory a různými profesními a zájmovými skupinami, muzejní pedagogika a muzejní prezentační formy a interaktivní akce a programy pro návštěvníky. Absolvováním kurzu by měli studenti být schopni porozumět a získané teoretické poznatky aplikovat v prostředí muzejní či kulturní instituce.
Osnova
  • 1. Muzea a školy, spolupráce muzeí a škol, akce pro žáky a studenty, akce pro učitele. 2. Práce s mládeží obecně, zájmové kroužky, výchova budoucích muzejních návštěvníků. 3. Muzea a dospělí, zájmové kroužky a společnosti u muzeí a další aktivity. 4. Interaktivní akce pro návštěvníky, užití moderní techniky. 5. Působení muzejních prezentačních forem na návštěvníky. 6. Muzejní komunikace. Muzeum jako médium. 7. Informační střediska v muzeích. 8. Muzeum jako pramen věd, spolupráce s vědeckými institucemi, badatelé v muzeích. 9. Spolupráce s dalšími státními i nestátními organizacemi. 10. Praktické vyzkoušení některých prvků z práce s veřejností.
Literatura
  • AMBROSE, Timothy a Crispin PAINE. Museum basics. London: ICOM, 1993, xi, 319 s. ISBN 0-415-05769-8. info
  • BLACK, Sam. Nejúčinnější propagace : public relations. Translated by Dana Janišová. Vyd. 1. Praha: Grada, 1994, 203 s. ISBN 8071691062. info
  • FALK, John H., DIERKING, Lynn D. Learning from Museums : Visitor Experiences and the Making of Meaning. Oxford : AltaMira Press, 2000. 272 s. ISBN 0-7425-0295-3.
  • HEIN, George E. Learning in the Museum. London, New York : Routledge, 2002. 203 s. ISBN 0-415-09776-2.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and their Visitors. 2. vyd. London : Routledge, 1996. 206 s. ISBN 0-415-06857-6.
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. The Educational Role of the Museum. London, New York : Routledge, 1994. 340 s. ISBN 0-415-11287-7.
  • Chadwick, Alan - Stannett, Annette: Museums and Adults Learning: perspectives from Europe. London 2000
  • KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. Praha : Grada Publishing
  • Kirshenblatt-Gimblett, Barbara: Destination Culture. Tourism, Museums, and Heritage. Berkeley - Los Angeles - London, University of California Press 1998
  • LESLY, Philip. Public relations :teorie a praxe. Translated by Stanislav Jurnečka. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 240 s. ISBN 80-85865-15-7. info
  • MCLEAN, Fiona. Marketing the museum. London: Routledge, 1997, 257 s. ISBN 0-415-10392-4. info
  • Muzeum a publikum/Museum and Public : sborník ze semináře/Seminar Proceedings. Opava : Slezské muzeum Opava, 1990. 97 s.
  • Runyard, Sue - French. Ylva: Marketing and Public Relations Handbook. Walnut Creek Altamira 1999
  • SHERMAN, Daniel J. (ed.). Museum Culture : Histories, Discourses, Spectacles. London : Routledge, 1994. 301 s. ISBN 0-415-09273-6.
  • SUK, Richard. Výzkum návštěvnosti muzeí III. Praha : Muzeologický kabinet při Národním muzeu v Praze, 1970. 123 s.
  • Thomas, Selma - Mintz, Ann: The Virtual and the Real. Media in the Museum. Washington, American Association of Museums 1998
  • TALBOYS, Graeme K. Museum Educator s Handbook. Aldershot, Brookfield : Gower, 2000. ISBN 0-556-08173-3.
Výukové metody
teoretická příprava, cvičení
Metody hodnocení
Výuka sestává z přednášek a z prezentací týmových seminárních témat k problematice vybraných témat muzejní práce s veřejností. V průběhu kurzu studenti ústně prezentují a odevzdají písemnou podobu týmové seminární práce. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021.