RLB381 Religionistická imaginace: Teoreticko-metodologický seminář s hraním rolí (LARP)

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Hampejs, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lujza Kotryová (přednášející)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Václavík, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Londa Vondráčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 15:50–17:25 J21
Předpoklady
RLA13 Úvod do metodologie výzkumu || RLKA13 Úvod do metodologie výzkumu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář rozvíjí vědeckou imaginaci vzhledem k religionistickému pohledu na sociální realitu, a to aktivní přípravou a realizací simulované situace vědce-výzkumníka v terénu. Studenti kurzu připravují společně tři situace, reprezenzující vybrané problémy, s nimiž se religionista v rámci výzkumu náboženství v moderní společnosti typicky setkává. Situace poté ztvárňují hraním rolí. a vytvářejí tak společnou zkušenost, která jim umožňuje specificky spojovat teoretická východiska s konkrétním prožitkem. Ten je pak kriticky reflektován a vztažen k teoretické-metodologické rozpravě o podmínkách religionistické práce.
Kurz navazuje na metodologické kurzy religionistického kurikula a rozvíjí jejich koncepty skrze kontrasty akademické reflexe a aktivní zkušenosti s konceptualizacemi náboženství a vědy prostřednictvím scénářů s hraním rolí. Cílem kurzu je poskytnout v rámci simulovaných situací specifické podmínky pro kritickou reflexi problémů s empirickým studiem náboženstvím v současné společnosti.
Seminář se snaží uchopit vybrané religionistické probémy jako interakční konstrukce. Ztvárněním v larpové hře studenti aktivně zakoušejí rozdíly mezi umělým reflektovaným akademickým věděním a věděním přirozeného světa zakotveným v sociální praxi. Společná zkušenost "simulovaného náboženství i vědy" je pak základem pro společnou reflexi v religionistických a sociálněvědních kategoriích.
Po absolvování předmětu bude student schopen samostatně kriticky reflektovat podmínky religionistického výzkumu a rozumět jeho praktickým souvislostem zvláště ve vztahu k jeho počátečním fázím. Dokáže uchopovat výzkumné problémy a nacházet relevantní momenty v sociálním jednání napnutém na ose přirozeného a teoretického světa. Zvláštní důraz je kladen na rozvinutí výzkumné představivosti.
Osnova
  • Úvod
  • Příprava situace s hraním rolí
  • Ztvárnění situace
  • Reflexe
  • Závěrečná hodina
Výukové metody
Domácí příprava (četba), skupinová příprava projektu, realizace projektu, seminární práce.
Metody hodnocení
Docházka (80%), aktivní participace na simulaci, domácí příprava, seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují studenti, kteří již absolvovali kurz RLB40 Empirický výzkum náboženských skupin.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2017.