FF:AJ14002 Britská lit. 18. století - Informace o předmětu
AJ14002 Britská literatura 18. století
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dita Hochmanová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 17:30–19:05 K23
- Předpoklady
- AJ01002 Anglický jazyk II && AJ04003 Úvod do literatury II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- This course examines the major eighteenth-century social and literary changes reflected in prose, drama and poetry. Mainly, we will consider the novel’s unique ability to represent the changing social conditions and attitudes of the period, particularly in relation to class identity and gender roles. What were the new techniques of psychological realism associated with the novel? In what sense does the eighteenth-century novel—from Defoe’s genre-founding work, Robinson Crusoe—retell the same tale: that of the resourceful middle-class individualist faced with the challenges of surviving in a world of recognizably modern economic forces? Did the novel represent the increasing rationalism or the increasing sentimentality of the age? Ian Watt’s classic study, The Rise of the Novel, will provide insight into the many epistemological and social crises of the era. Our authors include Defoe, Swift, Gay, Pope, Richardson, Fielding, and Walpole. At the end of the course the students should be able to understand the major developments of British literary history during the 18th century.
- Osnova
- 1 Introduction: The Novel’s Influences/Rival Traditions/The New Reading Public; Alexander Pope and the Scriblerus Club; Samuel Johnson and criticism; The Rise of Journalism: The Tatler (1709-11) and The Spectator (1711-12); 2 Robinson Crusoe, Daniel Defoe, 1719; 3 Robinson Crusoe, Daniel Defoe, 1719; 4 Beggars Opera 1728; 5 Pope – Essay on Man 1732-34 and Swift – Modest Proposal 1729; 6 Pamela, Samuel Richardson, 1740; 7 Pamela, Samuel Richardson, 1740; 8 Deserted Village, Oliver Goldsmith 1770; 10 Castle of Otranto, Horace Walpole 1764; 11 Castle of Otranto, Horace Walpole 1764; 12 Conclusion
- Literatura
- Major Works, Samuel Johnson, 978-0199538331
- Robinson Crusoe, Daniel Defoe, 978-1613821275
- Pamela, Samuel Richardson, 978-0199536498
- WATT, Ian P. The rise of the novel : studies in Defoe, Richardson and Fielding. 1st American ed. Berkeley: University of California Press, 1957, 319 s. info
- Výukové metody
- Seminars
- Metody hodnocení
- Assessment: Attendance and class participation 10%, In-class response papers 20%, test 20%, final essay 50%
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/AJ14002