FF:FAV305 Melodrama - Informace o předmětu
FAV305 Melodrama - žánr, styl a emoce
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 7. 4. 15:50–19:05 C34, Čt 14. 4. 15:50–19:05 C34, Čt 21. 4. 15:50–19:05 C34, Čt 28. 4. 15:50–19:05 C34, Čt 5. 5. 15:50–19:05 C34, Čt 12. 5. 15:50–19:05 C34
- Předpoklady
- Nejsou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120 - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Označení melodrama představuje jeden z nejvíce "kluzkých" pojmů oboru filmových studií. Termín může označovat úzkou skupinu rodinných dramat z 30. až 50. let 20. století či pouze tvorbu Douglase Sirka; žánrovou kategorii a/nebo specifický způsob vyjadřování; ordinérní témata podaná vytříbeným stylem… Melodrama tudíž zastřešuje různorodou skupinu filmů - od Sirkova All that heaven allows přes Polyester Johna Waterse až po Vše o mé matce Pedro Almodovara - a jako takové iniciuje extrémní divácké reakce, sahající od empatické identifikace přes ironickou distanci až po otevřený výsměch. Na příkladu tvorby (nejen) Douglase Sirka, Nicholase Raye, Vincente Minelliho a později Rainera Wernera Fassbindera, Pedro Almodovara a Todda Haynese si ukážeme určující projevy melodramatu jako emblematický styl, preference konkrétních vyprávěcích postupů a témat a na ně navázaných implicitních významů. Cílem je definovat melodrama jako modalitu, jíž je vlastní emocionálně vyhrocená divácká recepce a dramatická forma, jejíž kořeny sice sahají hluboko do 19.století, ale která se postupem času vyvinula ve specifický způsob filmového oslovení.
- Osnova
- 1. Úvodní lekce - představení a definice důležitých pojmů, vývoj melodramatu od poloviny 19.století do konce 50. let 20. století 2. Melodrama jako žánr - vztah melodramatu a teorie filmového žánru, zpětné ustavení melodramatu jako žánrové kategorie v 70. a 80. letech 20. století; ženský film. 3. Melodrama jako "nadžánrová" modalita - rozšiřování melodramatického kánonu a nová generace režisérů, navazujících na díla "klasiků" z 30. až 50. let 20. století; film All that heaven allows a jeho proměny 4. Melodrama jako styl - hlavní rysy melodramatického excesivního filmového stylu (mizanscéna, barva, výprava, kostým, hudba, svícení, střih a velikosti záběrů), který zprostředkovává další významy a přesahy nad rámec samotného vyprávění 5. Melodrama a ideologie - melodrama jako zvnitřnění vnějších ideologických tenzí (vynucené happyendy, psychologicky ploché figury, mýtus) 6. Gender, queer, camp - klasické melodrama jako protofeministický diskurz; queer sensibilita melodramatu z hlediska kulturní konstrukce maskulinity i gay orientace některých režisérů; camp "čtení" melodramatického excesu, klišé a přílišných emocí
- Literatura
- Todd Haynes. Rob White, Champaign, Urbana: University of Illinois Press, 2013.
- A Companion to Rainer Werner Fassbinder. Brigitte Peucker (ed.), Hoboken: Wiley-Blackwell, 2012.
- Mark Allinson. A Spanish Labyrinth. The Films of Pedro Almodovar. London: I. B. Tauris, 2001.
- Immitations of life. A reader in film & television melodrama. Marcia Landy (ed.), Detroit: Wayne State University Press, 1991.
- Vincente Minelli. The Art of Entertainment. Joe McElhanney (ed.), Detroit: Wayne State University Press, 2008.
- The Cinema of Todd Haynes. James Morrison (ed.), London: Wallflower Press, 2007.
- Melodrama. Genre, style and sensibility. Johm Mercer and Martin Shingler, New York: Wallflower Press, 2004.
- Hanna Schygulla. Ulrike Sieglohr, London: BFI 2014.
- Melodrama & Meaning. History, culture and the films of Douglas Sirk. Bloomington: Indiana University Press, 1994.
- Home is where the heart is : studies in melodrama and the woman's film. Edited by Christine Gledhill. 1st pub. London: British film institute, 2002, 362 s. ISBN 0851702007. info
- Stardom : industry of desire. Edited by Christine Gledhill. First published. London: Routledge, 1991, xx, 340. ISBN 0415052173. info
- Výukové metody
- Šest lekcí. Na každou přednášku v rozsahu cca 70 minut navazuje filmová projekce.
- Metody hodnocení
- Esej v rozsahu 5 ns anebo písemný test (3 otázky).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/FAV305