FF:PBSNJB45 Didaktické využití e-learningu - Informace o předmětu
PBSNJB45 Didaktické otázky e-learningu (vyučování a učení on-line)
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Staudková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 21. 3. až Ne 22. 5. Po 10:50–12:25 B2.33, Po 22. 2. až Po 14. 3. Po 10:50–12:25 G02
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na kurz E-learning. Kurz je orientován na pedagogické a didaktické otázky e-learningu, kdy se studenti budou věnovat praktickým aplikacím prostředků ICT do vyučování a učení. Na základě svých znalostí a dovedností z předchozího kurzu budou společně (ve spolupráci s vyučujícím) vytvářet vlastní kurz o e-learningu, který bude využívat adekvátní prostředky ICT (např. elektronické výukové prostředí Moodle, Informační systém Masarykovy univerzity, webové stránky, datové sklady na internetu, výukové objekty apod.). Studenti se tak budou učit „o e-learningu e-learningem“. Studenti tedy budou schopni navrhnout a strukturovat obsah kurzu, dále naplánovat učební aktivity, vytvořit jednoduchý e-learningový kurz a provést základní evaluaci kurzu.
- Osnova
- 1. Pedagogicko-didaktické teorie a jejich aplikace v e-learningu. Psychologické a sociologické otázky e-learningu 2. Meze a možnosti e-learningu 3. Standardy a evaluace e-learningu 4. Role učitele a studenta v e-learningu 5. Základní přehled o prostředcích ICT využívaných v e-learningu (internet, webquest, wiki, podcast aj.) 6. Technické prostředky pro tvorbu digitálních výukových obsahů (digitální kamera, fotoaparát digitální, mobilní technologie – přenosné a kapesní počítače, specializované počítačové programy na úpravu a střih video i audio nahrávek) 7. Digitální vzdělávací objekty a digitální knihovny 8. Tvorba studentského e-learningového kurzu (projektová výuka, týmová práce) 9. Prezentace a interní obhajoba studentského kurzu.
- Literatura
- ZOUNEK, Jiří. E-portfolia jako jiný přístup k učení a hodnocení studentů. Řízení školy: Speciál pro střední školy. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013, roč.10, č. 1, s. 15-17. ISSN 1214-8679. info
- ZOUNEK, Jiří. Online technologie v dnešní škole. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013, roč. 10, č. 3, s. 21-23. ISSN 1214-8679. info
- ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, xix, 226. ISBN 9788073579036. info
- ZOUNEK, Jiří. E-learning – tradice, současnost a budoucnost. In SOJKA, Petr a Martin KVIZDA. SCO 2011, Sharable Content Objects, 7. ročník konference o elektronické podpoře výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 13-27. ISBN 978-80-210-5528-5. URL info
- ZOUNEK, Jiří. Pohled do studentovy dílny aneb Jak vysokoškolští studenti využívají moderní technologie. Část I. Inflow : information journal. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 4, č. 4, s. 1-7. ISSN 1802-9736. URL info
- ZOUNEK, Jiří. Pohled do studentovy dílny aneb Jak vysokoškolští studenti využívají moderní technologie. Část II. Inflow : information journal. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 4, č. 5, s. 1-7. ISSN 1802-9736. URL info
- ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning : učební text pro distanční studium. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008, 144 s. ISBN 9788086723563. info
- ŠVAŘÍČEK, Roman a Jiří ZOUNEK. Přesvědčení učitele jako klíčový faktor e-learningu. Kvalitativní výzkum vysokoškolské e-learningové výuky. In Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2007. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007, s. 454-460. ISBN 978-80-7041-573-3. info
- VLČKOVÁ, Kateřina. Vliv používání e-materiálů a snížení kontaktní výuky na studijní úspěšnost. Evaluace e-materiálů a předmětu podporovaného e-learningovým prostředím is.muni (zpráva z výzkumu, evaluační případová studie). In Sco 2007. Sborník z konference SCO, Brno 30.-31.5.2007. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 1-6. ISBN 978-80-210-4296-4. sborník, © Masarykova univerzita v Brně info
- MASON, Robin a Frank RENNIE. Elearning : the key concepts. New York: Routledge, 2006, xxxviii, 1. ISBN 0415373077. info
- ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. 1. vyd. Praha: Triton, 2006, 151 s. ISBN 80-7254-858-1. info
- Sborník příspěvků ze semináře a soutěže eLearning 2006 : 7.-9. listopadu 2006 Hradec Králové. Edited by Jan Sedláček. Vyd. 1. s přílohou CD. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006, 377 s. ISBN 8070414162. info
- BIELAWSKI, Larry. Blended eLearning : integrating knowledge, performance, support, and online learning. 2nd ed., enterprise-class ed. Amherst: HRD Press, 2005, xx, 326. ISBN 0874257174. info
- Konference eLearning ve vysokoškolském vzdělávání 2004 : sborník příspěvků. Edited by Bedřich Zimola. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2004, 172 s. ISBN 8073181908. info
- GRIMUS, Margarete. eLearning, eTeaching, eEducation :an aspect of a new learning culture : study texts for European masters degrees. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2003, 205 s. ISBN 8073150522. info
- Výukové metody
- vysvětlení zadání seminárních projektů; společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů;
- Metody hodnocení
- Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
- Informace učitele
- Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/PBSNJB45