PSB_306 Otázky moderní kognitivní psychologie

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Štěpánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 15:50–17:25 N01023
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 17 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/17, pouze zareg.: 0/17
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Sylabus předmětu je sestaven tak, aby se studenti obeznámili s většinou nejdůležitějších témat kognitivní psychologie. Předmět by měl sloužit jako obohacení k tématům probíraným v rámci povinného předmětu Obecná psychologie. Jednotlivé lekce mají přesah do jiných disciplín psychologie (neurovědy, forenzní psychologie, filosofie, psychologie osobnosti aj.), po absolvování předmětu by měl student znát základní teorie týkající se kognitivních procesů a moderní výzkumy a zajímavosti z tohoto dynamického oboru. V průběhu semestru se studenti obeznámí s novými trendy ve výzkumu kognitivních stylů, budou uvedeni do problematiky paměti, jejich poruch a vlivu kultury na paměť událostí, budou seznámeni s výzkumem pozornosti, teoriemi popisujícími myšlení a rozhodování, hlouběji prozkoumají problematiku vědomí a zkoumání poznávacích procesů a jazyka.
Osnova
  • 1.Úvod do předmětu, Seznámení s obsahem předmětu, povinnými zadáními během semestru a ukončením předmětu 2. Paměť, definice a rozdělení, výzkum paměti, „hříchy“ paměti a její poruchy 3. Autobiografická paměť v kontextu různých kultur, life scripts and life stories: rozdíly mezi kulturami 4.Pozornost, základní charakteristika, definice a úvod do výzkumu pozornosti 5. Myšlení a rozhodování, „gut feeling“, nebo taky Damasiova hypotéza somatických markerů, výzkum, výsledky, názory. 6. Vědomí a osobnost, přesah do filosofie, Dennett a jeho vědomí z pohledu 3. osoby, Nagel a qualia, umělá inteligence, Turingův stroj a Searlov argument „čínského pokoje“ 7. Vnímání / Zaměření na zrakové vnímání, polemika mezi Gibsonem a jeho teorií přímého vnímáním a konstrukcionismem ve vnímání 8. Jazyk a řeč, Shapir-Whorfova hypotéza jazykové relativity a přesah do kulturní antropologie, teorie Suzanne Blackmore, „Meme machine“ 9. Závěrečná hodina, celkové zhodnocení semestru
Literatura
    doporučená literatura
  • Variation in working memory. Edited by Andrew R. A. Conway. New York: Oxford University Press, 2007, xix, 321 p. ISBN 9780195168631. info
  • SCHACTER, Daniel L. Sedm hříchů paměti : jak si pamatujeme a zapomínáme. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2003, 270 s. ISBN 8071855553. info
  • EYSENCK, Michael W. a Marc Peter KEANE. Cognitive psychology :a student's handbook. 4th ed. Hove: Psychology Press, 2000, viii, 631. ISBN 0-86377-551-9. info
  • BLACKMORE, Susan J. The meme machine. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 1999, xx, 264. ISBN 0198503652. info
  • BADDELEY, Alan. Vaše paměť. Translated by Renata Kamenická. Brno: Jota, 1999, 335 s. ISBN 80-7242-046-1. info
  • Recovered memories of abusetrue or false? Edited by Joseph Sandler - Peter Fonagy - Alan D. Baddeley - Phil Mollon. London: Karnac Books, 1997, xxi, 250 p. ISBN 9781849402361. info
  • CONWAY, Martin A. Autobiographical memory : an introduction. 1st pub. Milton Keynes: Open University Press, 1990, xviii, 200. ISBN 0335098495. info
  • KAHNEMAN, Daniel a TVERSKY Paul SLOVIC AMOS. Judgment under uncertainty: heuristics and biases. 1st ed. Cambridge: University Press, 1982, 555 s. ISBN 0-521-28414-7. info
  • TVERSKY, A. a D. KAHNEMAN. The framing of decisions and the psychology of choice. Science. 1981, roč. 211, č. 4481, s. 453-458. info
  • FRIESEN, Wallace V. a Phoebe ELLSWORTH. Emotion in the human face : guidelines for research and an integration of findings. Edited by Paul Ekman. New York: Pergamon Press, 1972. info
Výukové metody
Pravidelné lekce, domácí příprava (povinné samostudium jako příprava na lekce), prezentace studentů, diskuse.
Metody hodnocení
Studenti mají tři možnosti jak úspěšně ukončit předmět. Na výběr je možnost závěrečné seminární práce v stanoveném rozsahu, přičemž jsou očekávány konzultace nad zvoleným tématem. Druhou možnost představuje prezentace vědeckého článku (ve dvojici nebo jednotlivě). Poslední možností je závěrečný test, který bude sestaven z obsahu přednášek. Každý student si na první lekci zvolí požadované ukončení. Taktéž je povinná účast alespoň na šesti lekcích. Při nesplnění docházky vypracuje student seminární práci, která však nezastupuje zvolenou formu ukončení předmětu.
Informace učitele
Většina povinné literatury k předmětu je v anglickém jazyce. Proto je žádoucí, aby studenti byli schopni studia a četby článků v angličtině.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016.