FF:PSB_669 Psaní čtivých odborných textů - Informace o předmětu
PSB_669 Psaní čtivých odborných textů
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 15:50–17:25 C51
- Předpoklady
- PSA_038 Metodologie psych. I.
Absolvování PSA_020 Metodologie psychologie II. Doporučeno absolvování PSB_03 Psychologická terminologie a dokumentace. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Studenti se mají v rámci předmětu naučit psát informativní a adekvátně podložené odborné texty, které jsou podle vzoru angloamerické odborné literatury zároveň výrazně čtenářsky přístupny, tj. je kladen důraz na čtenáře jakožto hlavní „smysl“ textu (spíš než na autora, který má za úkol něco napsat) a na komunikační funkci, kterou text plní. Tato kompetence zahrnuje držení se jasné a koherentní osnovy, důsledné vymezení hlavní myšlenky, identifikace pádných argumentů, stručná a výstižná formulace těchto argumentů s použitím adekvátních zdrojů. Studenti se mají naučit rozlišovat subjektivní a objektivní, podložená a nepodložená tvrzení, domněnky, hypotézy, fakta a interpretace, být na toto rozlišení citliví u přebírání i sdílení informací v textu. Po stylistické stránce půjde o omezení vágních výrazů pro lepší stravitelnost textu, přenášení „váhy“ z „vyplňovacích“ slov na ústřední, významově nabitá slova, redukci obecných pasáží, abstraktních vyjádření a nedostatečně rozvitých informací, dosahování rovnováhy mezi obsažností, srozumitelností a úsporností, sledování silné hlavní linie argumentace s minimem odklonů. Předmět kromě toho podporuje rozvoj důležitých návyků týkajících se práce s odbornými psychologickými texty jako vyhledávání primárních informací, rozlišování interpretace nebo domněnky od faktické informace, nebo správné citování. Tyto kompetence jsou uplatnitelné u psaní všech typů odborných textů (seminární práce, diplomová práce, popularizační i vědecká publikace).
- Osnova
- Typy odborných textů. Druhy informací v odborných textech. Skladba teoretických textů a jednotlivých kapitol empirických článků – logický argument, empirická podpora, citace, názor, domněnka, hypotéza, interpretace, faktická informace. Zásady odborné argumentace. Psaní jako kompetence. Obecné a specifické informace, relevantní a irelevantní informace, téma a réma. Funkce různých typů informace v textu. Důraz – vyzdvižení relevantní informace. Zvláštnosti českého a slovenského odborného stylu (genitivy, redundance, abstrakce, dlouhá souvětí atd.), jejich užívání a nadužívání. Typické mnohoznačné a vágní výrazy v české a slovenské odborné literatuře – srovnání s anglickými texty. Limitující aspekty pragmatiky odborných textů v češtině a slovenštině. Zestručnění. Konkretizace. Nástroje pro zvýšení srozumitelnosti a čtivosti (důsledné propojení a logická návaznost, důraz na novou informaci a upozaďování kontextu, příklady atd.). Psaní úvodu – představení argumentu. Psaní bez „vatových“ pasáží. Držení se vymezené linie argumentace. Psaní v omezeném limitu počtu slov. Čtenář jako základné kritérium volby obsahu a stylu.
- Literatura
- ZINSSER, William. On writing well : the classic guide to writing nonfiction. 30th anniversary ed., 7th ed. New York: HarperCollins, 2006, xiii, 321. ISBN 0060891548. info
- ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
- Výukové metody
- Semináře a domácí úkoly zaměřeny na práci s texty v e-learningovém prostředí, psaní krátkých pasáží a poskytování vzájemné zpětné vazby.
- Metody hodnocení
- Jelikož jde o předmět, jehož cílem je budování kompetencí, od studentů bude vyžadováno průběžné plnění úkolů – práce s texty, psaní krátkých textů a poskytování zpětné vazby spolužákům. Hlavním výstupem předmětu je seminární práce ve formě stručného, informačně nabitého, koherentního, adekvátně podloženého a zároveň čtivého odborného textu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/PSB_669