RLB509 Angažovaná religionistika: Tutorství

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Londa Vondráčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 15:50–17:25 pracovna
Předpoklady
Účast v kurzu vyžaduje vlastní motivaci působit v internetových diskusích a na sociálních médiích v zájmu zmírňování xenofobie a zjednodušujících tvrzení týkajících se odlišných kulturních a náboženských tradic. Předpokládá také jistou míru odolnosti vůči argumentaci ad hominem, generalizacím, urážkám a výhrůžkám v internetových diskusích, včetně případných výhrůžek násilím či smrtí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz reaguje na nárůst projevů nesnášenlivosti k odlišným kulturním a náboženským tradicím a zároveň i k jejich věcnému studiu. Tutoři v duchu hodnot humanitní fakulty pomáhají studentům paralelního kurzu vyvíjet v prostředí online činnost směřující ke zmírňování projevů nesnášenlivosti a neznalosti a podporovat věcnost a racionálnost diskuse. Spolu se studenty se účastní psaní blogu, přispívání na Facebooku či v jiném sociálním médiu, diskutováním pod články na internetových denících apod. Konkrétní formu působení navrhují v součinnosti se studentem.
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni:
  • pomoci s volbou vhodné činnosti a média;
  • vysvětlit legitimitu angažování v diskusích na téma „cizích“ kultur a náboženství;
  • vyhodnocovat průběžné zprávy studentů o činnosti a zprávu závěrečnou;
  • motivovat studenty k práci a poskytovat jim rady a pomoc;
  • navrhnout a vyhodnocovat činnost v konkrétním prostředí online;
  • v emotivně vedených diskusích komunikovat trpělivě a věcně;
  • spolupracovat v menší skupině na společném projektu a učit se od dalších účastníků projektu.
  • Osnova
    • Úvodní hodina: cíle a průběh kurzu.
    • Prostředí sociálních médií a diskusí online.
    • Tematika uprchlíků a islámu v současných sociálních médiích a diskusích online.
    • Způsob přispívání. Osobní bezpečnost, bezpečnost hesel.
    • Diskuse o návrhu projektu angažování v internetových diskusích a sociálních médiích.
    • Prezentace návrhu projektu.
    • Zahájení činnosti.
    • Reflexivní setkání I.
    • Reflexivní setkání II.
    • Reflexivní setkání III.
    • Závěrečná zpráva studenta a tutora.
    Výukové metody
    Seminární diskuse, studentské prezentace, komunikace mezi studentem a tutorem, práce online pod vedením tutora, vedení záznamů o aktivitě.
    Metody hodnocení
    Hodnocení působení ve vybraném médiu online na základě písemné zprávy studenta a tutora a její prezentace na kolokviu (asi 80 %). Hodnocení účasti v diskusích na hodinách a v diskusním fóru předmětu (asi 20 %). Povinná účast na hodinách.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován jednou za dva roky.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, podzim 2019.