SKANSIII20 Jazykový seminář III

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Agneta Ch. Alarka Kempe (cvičící)
Mgr. et Mgr. Eliška Straková (cvičící)
Garance
Mgr. Agneta Ch. Alarka Kempe
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl prohloubit a rozšířit schopnosti a znalosti studentů v jedné nebo více oblastí švédského jazyka (záleží na zaměření studentů). Mimo jiné si studenti zlepší vědecké znalosti a budou schopní realizovat a prezentovat vlastní výzkum ve švédském nebo i v jiném skandinávském jazyce. Kurz by měl studenty upozornit na rozdílnosti v jazyce, jazykového prostředí a jazykové funkce v současnosti. Pozornost bude věnována také problematice pohlaví v jazyce.
Osnova
  • Jazykové odlišnosti a změny a jejich spojení se strukturou ve společnosti (např. věk, pohlaví, sociální skupiny, aj.) Postoj švédské společnosti na pozadí společenských změn Interakce mezi jazykem a společností – domácí vs. zahraniční vliv Problematika pohlaví v jazyce Švédština z mezinárodního pohledu Ústní a písemné prezentace na jazykovědná, literární a společenská témata
Literatura
  • Åberg, Gösta. Hur ska det heta?: Språkriktighet från A till Ö. Prisma, Stockholm 2005. (ISBN: 9789151843827)
  • Erson, Eva; Edlund Ann-Catrine; Milles Karin. Språk och kön. Norstedts Akademiska Förlag, Stockholm 2007 (ISBN: 9789172274525)
  • Jansson, Ulf, Levander, Martin: Handbok i svenska språket. (ISBN: 9789121197080)
  • Svenska Språknämnden: Språkriktighetsboken. Norstedts Akademiska Förlag, Stockholm 2005 (ISBN: 9789172273818)
Výukové metody
Föreläsningar, läsning och presentationer
Metody hodnocení
Presentationer, skriftlig sluttentamen
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, jaro 2014, podzim 2015, podzim 2020.