FF:UZB005 Speciální pedagogika - Informace o předmětu
UZB005 Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UZB005/01: Po 12:30–14:05 J21, P. Pitnerová
UZB005/02: Po 14:10–15:45 J21, P. Pitnerová
UZB005/03: Út 12:30–14:05 J21, P. Pitnerová
UZB005/04: Út 14:10–15:45 J21, P. Pitnerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200 - Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-GK)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-GK)
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství portugalského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- V předmětu jsou propojeny tři blízké disciplíny: speciální pedagogika, didaktika a školní poradenství. Centrem zájmu všech těchto disciplín jsou (nejen) žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Ve speciálně pedagogické části porozumí studenti diagnostice speciálních vzdělávacích potřeb a zvládnou vybrané postupy práce s nimi. Budou připraveni na realizaci inkluzívního vzdělávání. V diagnostické části student porozumí různým pojetím pedagogické diagnostiky, rozezná různé druhy diagnóz, porozumí kvalitativnímu přístupu v pedagogické diagnostice a smyslu diagnostického měření ve vzdělávání, osvojí si vybrané metody pedagogické diagnostiky. V poslední části se seznámí s rolí vnějších poradenských subjektů i práci školních poradenských pracovišť a bude umět zprostředkovat poradenskou službu.
- Osnova
- Osnova 1. Skupiny žáků se SVP ve školním prostředí (rozumové handicapy, smyslové a tělesné vady, hraniční žáci, nadaní žáci, žáci s poruchami učení a chování, cizinci a žáci sociálně znevýhodnění). Charakteristika těchto skupin ve vztahu k disciplínám speciální pedagogiky. 2. Možnosti práce s jednotlivými skupinami žáku se SVP ve školním prostředí. Podpůrná a vyrovnávací opatření. Legislativa věnovaná žákům se SVP. Integrace a inkluze. Individuální vzdělávací plány. 3. Sociálně-patologické jevy ve školním prostředí (lhaní a podvody, záškoláctví, útěky a toulavost, kouření, alkoholismus, zneužívání drog, sexuální přestupky, agrese, vandalismus, krádeže, šikana, sebepoškozování, sebevražedné úmysly aj.). 4. Prevence ve škole. Možnosti a limity prevence ve školním prostředí. Podpora zdraví ve škole. 5. Diagnostika v práci učitele, oblasti pedagogické diagnostiky. Diagnózy v pedagogickém prostředí, diagnostický postup a diagnostické metody. Pedagogická, speciálně-pedagogická a psychologická diagnostika. 6. Poradenské služby škole (školní poradenská pracoviště /výchovní poradci, školní metodici prevence, školní psychologové, školní speciální pedagogové) 7. Poradenské služby specializovaných poradenských zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče). Role neziskových organizací v nabídce služeb školských poradenských zařízení.
- Literatura
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
- GAVORA, Peter. Akí sú moji žiaci? : pedagogická diagnostika žiaka. 2., aktualiz. vyd. Nitra: Enigma, 2010, 216 s. ISBN 9788089132911. info
- SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 978-80-247-1733-3. info
- Výukové metody
- Kurz je postaven na čtyřech pilířích: přednáškách vyučujících, samostudiu odborných textů, skupinové a individuální práci studentů na seminářích a aktivní diskusi studentů a vyučujícího. Studenti budou seznámeni s vybranými diagnostickými metodami a společně s vyučujícím budou analyzovat a interpretovat pedagogicko–psychologické (poradenské) a speciálně–pedagogické nálezy žáků se SVP.
- Metody hodnocení
- Závěrečný písemný test, průběžné hodnocení práce studentů během výuky.
- Informace učitele
- Pro studenty (nejen) kombinovaného studia je připravena e-learningová podpora v e-learningovém prostředí FF MU - ELF. Studentům jsou zde k dispozici materiály k jednotlivým vyučovaným tématům (prezentace, texty, odkazy na zdroje). E-learningového prostředí umožňuje i e-diskuse k jednotlivým tématům a textům, k dispozici je „úschovna“ prací („odevzdávárna úkolů“). Tyto možnosti jsou při výuce standardně využívány a ELFová podpora je průběžně doplňována a inovována. Studenti mají za úkol prostudovat školní vzdělávací program vybrané školy a vyhledat v něm opatření vztahující se k péči o žáky se SVP. Tato opatření jsou pak diskutována na seminářích (konzultacích). Dalším úkolem je prostudování minimálního preventivního programu zvolené školy, jeho analýza a diskuse v ELF- prostředí. Elfové prostředí je uzavřenou platformou pro studenty a vyučující MU, na požádání poskytneme vstupní heslo pro „hosta“ systému.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/UZB005