FF:UZB005 Speciální pedagogika - Informace o předmětu
UZB005 Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UZB005/02: Po 16:00–17:40 J21, P. Pitnerová
UZB005/03: Út 14:00–15:40 J21, P. Pitnerová
UZB005/04: Út 16:00–17:40 J21, P. Pitnerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200 - Mateřské obory/plány
- předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V předmětu jsou propojeny tři blízké disciplíny: speciální pedagogika, pedagogická diagnostika a školní poradenství. Centrem zájmu všech těchto disciplín jsou (nejen) žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Ve speciálně pedagogické části porozumí studenti problematice žáků se SVP a zvládnou vybrané postupy práce s nimi. Budou připraveni na realizaci inkluzívního vzdělávání. V diagnostické části student porozumí různým uchopením pedagogické diagnostiky, jejím vymezením, rozezná různé druhy diagnóz, porozumí kvalitativnímu přístupu v pedagogické diagnostice, porozumí smyslu diagnostického měření ve vzdělávání a porozumí kvantitativním přístupům v pedagogické diagnostice. Osvojí si vybrané metody pedagogické diagnostiky založené na metodologických postupech pedagogického a psychologického výzkumu. V poslední části pak získá poznatky o školním poradenství, seznámí se s rolí vnějších poradenských subjektů i práci školních poradenských pracovišť. Ve všech těchto částech, zejména v oblasti pedagogické diagnostiky je kladen důraz na empirické zakotvení používaných postupů vycházejících z existujícího výzkumu pedagogicko-psychologických jevů. K tomu jsou studentům tyto základní postupy empirické vědy představeny.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních období historie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;
- určit a popsat současné domácí a zahraniční vzdělávací trendy;
- napsat seminární práci na téma "Vzdělávání žáka se "speciálními vzdělávacími potřebami";
- navrhnout konkrétní možnosti podpory žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce;
- bude mít přehled o školách a školských zařízeních pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;
- bude znát základní legislativu, která určuje vzdělávání v ČR. - Osnova
- 1. Skupiny žáků se SVP ve školním prostředí (rozumové handicapy, smyslové a tělesné vady, hraniční žáci, nadaní žáci, žáci s poruchami učení a chování, cizinci a žáci sociálně znevýhodnění). Charakteristika těchto skupin ve vztahu k disciplínám speciální pedagogiky.
- 2. Možnosti práce s jednotlivými skupinami žáku se SVP ve školním prostředí. Podpůrná a vyrovnávací opatření. Legislativa věnovaná žákům se SVP. Integrace a inkluze. Individuální vzdělávací plány.
- 3. Sociálně-patologické jevy ve školním prostředí (lhaní a podvody, záškoláctví, útěky a toulavost, kouření, alkoholismus, zneužívání drog, sexuální přestupky, agrese, vandalismus, krádeže, šikana, sebepoškozování, sebevražedné úmysly aj.).
- 4. Prevence ve škole. Možnosti a limity prevence ve školním prostředí. Podpora zdraví ve škole.
- 5. Diagnostika v práci učitele, oblasti pedagogické diagnostiky. Diagnózy v pedagogickém prostředí, diagnostický postup a diagnostické metody. Pedagogická, speciálně-pedagogická a psychologická diagnostika.
- 6. Základní metodologické postupy pedagogicko-psychologického výzkumu a možnosti jejich využití v diagnostické a další práci učitele.
- 7. Poradenské služby škole (školní poradenská pracoviště /výchovní poradci, školní metodici prevence, školní psychologové, školní speciální pedagogové/, specializovaná poradenská zařízení /pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče/). Role neziskových organizací.
- Literatura
- povinná literatura
- GAVORA, Peter. Akí sú moji žiaci? : pedagogická diagnostika žiaka. 2., aktualiz. vyd. Nitra: Enigma, 2010, 216 s. ISBN 9788089132911. info
- doporučená literatura
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
- neurčeno
- SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada, 2016, 162 stran. ISBN 9788027100958. URL info
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2. nezměněné vydání. Praha: Karolinum, 2011, 270 stran. ISBN 9788024619163. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Speciální pedagogika. In Baštecká, B. (ed.). Psychologická encyklopedie. Aplikovaná psychologie. Vydání první. Praha: Portál, s.r.o., 2009, s. 375-379. 1615. publikace. ISBN 978-80-7367-470-0. info
- SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 978-80-247-1733-3. info
- SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 978-80-247-1733-3. info
- Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Edited by Marie Vítková. 2. rozšířené a přepraco. Brno: Paido, 2004, 463 stran. ISBN 8073150719. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 8085467062. info
- Výukové metody
- Kurz je postaven na čtyřech pilířích: přednášce vyučujícího, samostudiu odborných textů, skupinové a individuální práci studentů na seminářích a aktivní diskusi studentů a vyučujícího. Studenti prakticky využijí vybrané diagnostické a výzkumné metody a interpretují výsledky práce.
Studenti společně s vyučujícím analyzují pedagogicko–psychologické (poradenské) a speciálně–pedagogické nálezy žáků se SVP. - Metody hodnocení
- Závěrečný písemný test, průběžné hodnocení práce studentů během výuky.
- Informace učitele
- Pro studenty (nejen) kombinovaného studia je připravena e-learningová podpora v e-learningovém prostředí MU. Studentům jsou zde k dispozici materiály k jednotlivým vyučovaným tématům (odkazy na zdroje). E-learningového prostředí umožňuje i e-diskuse k jednotlivým tématům a textům, k dispozici je „úschovna“ prací („odevzdávárna úkolů“). Tyto možnosti jsou při výuce standardně využívány a podpora je průběžně doplňována a inovována. Studenti mají za úkol prostudovat Rámcový vzdělávací program a vyhledat v něm opatření vztahující se k péči o žáky se SVP. Tato opatření jsou pak diskutována na seminářích (konzultacích).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/UZB005