FF:UZPH2208 Didaktika ZSV II - Informace o předmětu
UZPH2208 Didaktika filozofie a základů společenských věd II
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Tomáš Měšťánek (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 15:50–17:25 A11
- Předpoklady
- UZPH2108 Didaktika filosofie a ZSV I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Filozofie (program FF, N-HS)
- Filozofie (program FF, N-PH) (2)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Absolvent kursu dokáže aplikovat závazné dokumenty, vymezující obsah jednotlivých disciplin předmětu občanský a společenskovědní základ, resp. občanská nauka) pro různé typy středních škol. Jejich konkretizaci ve školních dokumentech (školním vzdělávacím programu) dokáže uplatnit v individuálních metodických plánech. Naučí se aplikovat poznatky, které získal v teoretické didaktice a psychologii do středoškolské výuky. Seznámí se se způsoby hodnocení žáků při různých typech výukových výstupů. Po absolvování vyučovacích pokusů (pedagogické praxe) je schopen analyzovat svoje didaktické působení a nacházet příčiny úspěchu/neúspěchu při práci ve třídě.
- Osnova
- 1. Koncepce výuky OSZ/ON v jednotlivých typech středních škol, osnovy
- 2. Obsahové pojetí OSZ/ON, jednotlivé dílčí vědy - hranice a kontinuita
- 3. Výukové metody pro jednotlivé součásti OSZ/ON, způsoby organizace vyučovací hodiny
- 4. Speciální postupy, seminární styl práce, školní a mimoškolní projekty apod.
- 5. Specifika prověřování znalostí a hodnocení žáků v OSZ/ON
- 6. Vztahy mezi OSZ/ON a ostatními předměty
- 7. Výuková a výchovná role učitele v hodinách OSZ/ON. Praktické povinnosti učitele na střední škole
- 8. Rozbory zkušeností z vyučovacího pokusů, které posluchači absolvují v rámci pedagogické praxe.
- Literatura
- Rámcové vzdělávací programy pro střední školy
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 186 s. ISBN 8024405997. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1993. info
- Výukové metody
- Seznamování se specifickými výukovými postupy v rámci předmětu OSZ/ON, náplň a metody práce ve volitelných seminářích na gymnáziu, projektová výuka. Pravidelnou součástí lekcí jsou rozbory výukových pokusů z pedagogické praxe a diskuse nad získanými zkušenostmi.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu:
Absolvování pedagogické praxe podle podmínek upřesněných v průběhu kursu Didaktika I. Písemná zpráva o zadaném didaktickém jevu, sledovaném během pedagogické praxe. - Informace učitele
- DIDAKTIKA FILOZOFIE A OSZ/ON – požadavky ke zkoušce
zkoušející: PhDr. Tomáš Měšťánek
Zkouška probíhá ústní formou.
1) Rámcová znalost obsahu tematických celků OSZ pro gymnázia; obvyklé rozdělení do ročníků čtyřletého gymnázia.
2) Školní vzdělávací programy (na základě tzv. Rámcového vzdělávacího programu: viz www.rvp.cz (zejm. RVP GV).
3) Nová maturita podle zák. č. 561/2004 Sb. (školský zákon) - ve znění novel.
4) Výukové metody.
5) Motivace a aktivizace žáků.
6) Fáze výuky v reálném průběhu vyučovací hodiny (+ časové rozvržení vyučovací hodiny).
7) Hodnocení a klasifikace žáků v jednotlivých částech OSZ/ON (formy, výhody, nevýhody, úskalí).
8) Vztahy mezi jednotlivými částmi OSZ/ON a dalšími vyučovacími předměty.
9) V jakém smyslu je třeba chápat OSZ/ON jako předmět „politický“ a „apolitický“?
10) Jak byste koncipoval(a) úvodní hodinu (hodiny) dílčí discipliny OSZ – Základy psychologie (...sociologie, ...politologie, ...práva, ...ekonomie, ...filozofie (+ etiky))? Možná (obvyklá) zařazení do kontextu výuky OSZ, motivační hlediska apod. Pozn.: Úkol se zadává tak, aby nekorespondoval se studijním oborem zkoušeného.
Pro účely zkoušky si prostudujte (kromě informací z metodického semináře) tyto publikace:
- Maňák, J.: Nárys didaktiky. PedF MU, Brno 1997 (nebo novější vydání) – zejm. kap. Typy výuky, Fáze výuky, Technologie výuky
- Maňák, J. – Švec, V.:Výukové metody. Paido 2003
- Švec, V. a kol.: Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení ped. dovedností. Brno 2002
- Kalhous, Zd. – Obst, O.: Didaktika sekundární školy. UP, Olomouc 2003 (nebo jiné vydání), zejm. kapitoly Výukové metody, Hodnocení výsledků výuky
- Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 2002 – zejm. kap. 5 Motivace
- ...(případně ještě jiné podobné publikace).
dokumenty:
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. MŠMT ČR 2001
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v České republice. MŠMT ČR 2002
- zák. č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)- ve znění novel - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/UZPH2208