UZPHK2205 Základy psychologie

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
10 hodin konzultací. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
v kurzu poskytnout teoretické znalosti didaktiky a praktické výukové dovednosti. Na konci kurzu by studenti měli být schopni využívat analytické znalosti a dovednosti ve výce studentů středních škol.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je nabídnout posluchačům teoretické i praktické informace,poznatky a metody pro výuku základů psychologie na středních školách.
Osnova
  • 1. Místo psychologie v obecném systému věd , psychologie jako jedna z věd o člověku a její místo v životě člověka. 2. Psychologické obory a jejich význam a uplatnění ve společnosti. 3. Základní psychické jevy: psychické procesy - psychické vlastnosti - psychické stavy. 4. Psychologie osobnosti: pojem a struktura (aktivačně motivační - - vztahově postojové - výkonové – dynamické - regulační). 5. Činitelé a zákonitosti psychického vývoje. Charakteristika někte- rých vývojových období. 6. Základní metody poznávání druhých a sebepoznání: pozorování a sebepozorování, rozhovor, experiment, analýza výsledků činnosti, metoda biografická a sociometrická. 7. Základní druhy lidské činnosti: hra, učení, práce. 8. Učení: pojem, druhy - zákony - osvojování vědomostí, dovedností a návyků. Metody a styly učení žáků a studentů. 9. Člověk v sociálních vztazích: Socializace a začleňování do společ- sti - komunikace - umění jednat s lidmi - řešení nedorozumění a konfliktů. 10. Partnerské vztahy: Vztahy mezi děvčaty a chlapci - láska a zami- lovanost - jak si vybrat partnera - manželství a rodina - první manželská krize: příčiny a možnosti řešení - předpoklady souladu v manželském soužití. 11. Psychologický rozbor výchovných obtíží: lhaní, podvody, záško- láctví, krádeže, sexuální přestupky, agresivita, šikana, sebevražed- né pokusy atd. 12. Závislost na psychoaktivních látkách – jiné druhy závislosti: Alko- holismus, tabakismus, a jiné drogy – počítače, automaty. Preven- ce, zvládání, možnosti léčby. 13. Náročné životní situace: jak jim předcházet, čelit a jak se s nimi vyrovnávat - různé obranné strategie vůči zátěžovým situacím. 14. Agrese–agresivita: původ lidské agresivity– projevy a příčiny dět- ské agresivity–specifické druhy agrese (vandalismus, šikanování). Možnosti zvládání agrese a její náprava.
Výukové metody
Studennti se musí aktivně účastnit seminářů a diskutovat na aktuální téma
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace, písemná příprava na vyučování jednoho tématu z předmětu psychologie zvoleného studentem a aktivní vystoupení s tímto tématem v rámci konzultací, odevzdání přípravy v tištěné podobě Přednáška
Informace učitele
Doporučená literatura k jednotlivým tematickým okruhům: 1. Místo psychologie v obecném systému věd Atkinsonová, R.L. a kol.: Psychologie, 1995, 2003 Nakonečný, M.: Základy obecné psychologie, 1997 Čáp,J., Mareš,J.: Psychologie pro učitele, 2001 2. Psychologické obory viz literatura ad 1/ 3. Základní psychické jevy: viz literatura ad 1/ 4. Psychologie osobnosti Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti, 1991 Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy, 1996 Mikšík, O.: Psychologická charakteristika osobnosti, 2001 Nakonečný, M.: Základy psychologie osobnosti, 1997 5. Činitelé a zákonitosti psychického vývoje Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy, 1996 Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie, 1998 Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství,dospělost, stáří, 2000 Vágnerová M.: Psychologie školního dítěte, 1997 6. Základní metody poznávání Říčan, P.: Cesta životem, 1989 Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti, 2002 Smékal, V.: O lidské povaze, 2005 Svoboda, M.: Metody psychologické diagnostiky dospělých, 1992 7. Základní druhy lidské činnosti Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování, 1993 Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi, 2001 Kohoutek, R.a kol.: Základy pedagogické psychologie, 1996 Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník, 2004 8. Učení Denig-Helmsová, K.: Úspěšně obstát při písemce i ústním zkoušení, 1997 Lokšová, I.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole, 1999 Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů, 1998 Tepperwein, K.: "Umění" lehce se učit, 1993 Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka, 1996 9. Člověk v sociálních situacích Carnegie, D.: Jak získávat přátele a působit na lidi, 1993 Kohoutek, R., a kol.: Základy sociální psychologie, 1998 Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese, 1997 Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme, 1988 Křivohlavý, J.: Konflikty mezi lidmi, 2002 Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole, 1995 Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole, 1992 Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace, 2000 Výrost, J., Slaměník, I.: Aplikovaná sociální psychologie, 1996 10. Partnerské vztahy Brtníková, M.: Mladá manželství, 1975 Kratochvíl, S.: Manželská terapie, 2000 Plaňava, I.: Jak se nerozvádět, 1994 Plzák, M.: Klíč k výběru partnera pro manželství, 1973 Plzák, M.: Poznání a léčba poruch manželského soužití, 1973 Sobotková, I.: Psychologie rodiny, 2001 11. Psychologický rozbor výchovných obtíží Pike, G., Selby, D.: Globální výchova, 1994 Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním, 1999 Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku, 1997 12. Závislost na psychoaktivních látkách Berger, J.: Toxikománie a osobnost, 1995 Janík, A.: Drogy a společnost, 1990 Kvaplík, J. a kol.: Člověk a alkohol, 1985 Nociar, A.: Alkohol, drogy a osobnost, 2001 Skála, J.: Alkoholismus, manželství a rodina, 1972 Skála, J.: Až na dno, 1985 Urban, R.: Toxikomanie, 1973 Kachlík, P., Matějová, H.: Pilotní školní intervenční projekt DDD (drogy-důvod- Dopad) viz web Pedagogické fakulty MU : http: //www.ped.muni.cz/wsedu /mu/DDD/DDD.htm, Alkoholismus a drogové závislosti (Protialkoholický obzor - Odborný časopis mini- sterstva zdravotnictva SR) 13. Náročné životní situace Čáp, J.: Utváření osobnosti v náročných životních situacích, 1968 Honzák, R., Novotná, V.: Krize v životě, život v krizi, 1994 Křivohlavý, J.: Psychologie zdraví, 2001 Křivohlavý, J.: Jak zvládat stres, 1994 Míček, L.: Sebevýchova a duševní zdraví, 1988 Míček, L.: Učitel a stres, 1992 14. Agrese – agresivita Antier, E.: Agresivita dětí, 2004 From, E.: Anatomie lidské destruktivity, 1997 Čermák, I.: Lidská agrese a její souvislosti, 1999 Čermák, I.: Dětská agrese, 1998 Holeček, V.: Agresivita a šikana mezi dětmi, 1997 Matoušek, O., Kroftová, A.: Mládež a delikvence, 1998 Matějček, Z,: Co děti nejvíce potřebují, 1994 Prekopová, J.: Malý tyran, 2000 Říčan, P.: Agresivita a šikana mezi dětmi, 1995 Vávrová, O.: Učitel jako poradce, 1999 Internet: Matějček Z.: Šikana ve škole aneb jak to vidím já www.rodina.cz/clanek3981.htm ze dne 28.4.2004 Nebezpečná epidemie-šikana /http://scio.cz/indiv/rodina a škola/brezen2000/epidemiehtm/.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Informace o rozvrhu kurzu najdete zde: http://www.phil.muni.cz/wkfi/home/studium/rozvrh-ks.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.