VIKMA08 Informační chování

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je zaměřený na problematiku informačního chování, především chování při vyhledávání informací. Informačním chováním lze rozumět interakce mezi lidmi, rozličnými formami informace, které se dějí v určitém sociálním kontextu, často v rámci složitých sociotechnických systémů. Cílem kurzu je především pomoci studentům • zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu, • podpořit jejich schopnosti kritické analýzy textů a trendů ve výzkumech informačního chování, • poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum na poli informačního chování.
Osnova
  • Osnova kurzu: 1. Úvod do informačního chování: teorie a paradigmata, oborový a interdisciplinární přístup 2. Konceptualizace: informace, informační potřeba, modely informačního chování 3. Informační chování z pohledu kognitivní vědy 4. Informační chování z pohledu sociálního konstruktivismu 5. Informační chování a informační ekologie 6. Informační chování ve specifickém kontextu (zdravotní informace, věda a výzkum – humanitní vs. přírodní vědy) 7. HCI vs. HII 8. Informační chování a každodennost (informační společnost, informační chudoba)
Literatura
  • Ivana Holzbachová: Filozofické a metodologické problémy vědy
Výukové metody
Kurz kombinuje přednášky a diskuze. Předpokladem k diskuzi na hodině je studium literatury, které je zadáno na každou hodinu. Součástí kurzu jsou i hodiny s hostujícími vyučujícím.
Metody hodnocení
Hodnocena je průběžná příprava. Studenti navíc pracují na semestrálním projektu, který se skládá ze dvou částí: (1) analýza dostupné literatury na dané téma a (2) návrh vlastního výzkumného projektu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je v semestru jaro 2016 vypsán výhradně pro studenty, kteří jej neúspěšně absolvovali v semestru jaro 2015.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, jaro 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.