AJ12102 Úvod do funkční syntaxe

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Lukl, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 17:30–19:05 B2.43
Předpoklady
AJ01002 Anglický jazyk II
Předmět je vyučován v angličtině. Je určen pro studenty, kteří jsou schopni plynule komunikovat v angličtině o odborných tématech. Předpokladem je znalost základů syntaxe (normativní syntaxe) a sémantiky a dobré analytické schopnosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz představuje funkční syntax v kontextu ostatních lingvistických směrů. Zkoumá funkci jazykových jednotek v aktu sdělení. Seznamuje studenty s teorií funkční větné perspektivy (FSP) a nastiňuje jiné přístupy k analýze informační struktury jazyka. Semináře se opírají o analýzu textů. Na konci kurzu bude dozaženo následujících cílů: 1. Studenti pochopí rozdíl mezi statickým a dynamickým přístupem k syntaxi a sémantice. 2. Studenti ovládnou základy teorie informační struktury jazyka, zejména "Brněnské teorie funkční větné perspecktivy". 3. Studenti si osvojí základy funkční analýzy diskurzu. 4. Studenti pochopí dynamiku jazyka jako komunikačního systému.
Osnova
  • 1. týden Různé přístupy k interpretaci informační struktury Postavení funkční syntaxe mezi lingvistickými teoriemi 2. týden Syntaktická analýza věty Typologie vět Textová analýza - cvičení 3. týden Základní větné členy Textová analýza - cvičení 4. týden Teorie funkční větné perspektivy Aplikace teorie FSP v překladu Textová analýza - cvičení 5. týden Rozložení výpovědní dynamičnosti Textová analýza - cvičení 6. týden Činitele FSP Lineární modifikace Textová analýza - cvičení 7. týden Kontext Textová analýza - cvičení 8. týden Sémantika Textová analýza - cvičení 9. týden Východislo a jádro sdělení 10. týden Funkce ve větné perspektivě Textová analýza - cvičení 11. týden Interpretqce otázek, a negativních a rozkazovacích vět Textová analýza - cvičení7 12. týden Test z analýzy FSP 13. týden Rozbor testu Instrukce k vypracování seminární práce
Literatura
  • FIRBAS, Jan. Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communications. Reprint. Cambridge: Cambridge University Press, 1995, 239 s. ISBN 0-521-37308-5. info
  • BIBER, Douglas, Susan CONRAD a Geoffrey N. LEECH. Longman student grammar of spoken and written English. First published. Harlow: Longman, 2002, vii, 487. ISBN 9780582237278. info
  • BIBER, Douglas. Longman grammar of spoken and written English. Edited by Randolph Quirk. Harlow: Pearson Education, 2000, xxviii, 12. ISBN 0582237254. info
  • HUDDLESTON, Rodney a Geoffrey K. PULLUM. A student's introduction to English grammar. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2005, viii, 312. ISBN 9780521612883. info
  • HUDDLESTON, Rodney a Geoffrey K. PULLUM. The Cambridge grammar of the English language. Edited by Laurie Bauer. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2002, xvii, 1842. ISBN 9780521431460. info
  • QUIRK, Randolph. A comprehensive grammar of the English language. Edited by David Crystal. 1st pub. London: Longman, 1985, x, 1779. ISBN 9780582517349. info
  • DUŠKOVÁ, Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 3. vyd. Praha: Academia, 2003, 673 s. ISBN 8020010734. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • SGALL, Petr, Eva HAJIČOVÁ a Jarmila PANEVOVÁ. The meaning of the sentence in its semantic and pragmatic aspects. 1. vyd. Prague: Academia, 1986, ix, 353 s. info
  • CHAFE, Wallace L. Discourse, consciousness, and time : the flow and displacement of conscious experience in speaking and writing. Chicago: University of Chicago Press, 1994, xiii, 327. ISBN 0226100545. info
Výukové metody
V kurzu jsou použity následující výukové metody: přednáška, interaktivní cvičení během semináře (analýza textu), domácí cvičení - analýza textu, domácí úkol - četba a kritická analýza odborného textu.
Metody hodnocení
Hodnocení je založeno na výsledku testu, který sestává z 5 otázek z teorie FSP a z pasáže textu (15-20 základních komunikativních polí), kterou studenti musí interpretovat z hlediska FSP. Pro úspěšné absolvování předmětu studenti musí získat alespoň 50 bodů z celkového maximálního počtu 100 bodů.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=2489
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.