FF:ESB067 Teorie fotografie - Informace o předmětu
ESB067 Estetika a současná teorie fotografie
Filozofická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Barbora Kundračíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.
Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Ivana Vašinová
Dodavatelské pracoviště: Seminář estetiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 17:30–19:05 B2.41
- Předpoklady
- Fotografie je typem obrazu, který je kauzálně podmíněn existencí referentu. Jako taková produkuje reakci, která intenzivně reflektuje všechny tři roviny zobrazení – reálnou situaci, objekt i subjekt obrazu. Jakým způsobem tato skutečnost ovlivňuje její interpretaci a do jaké míry se podílí na jejím estetickém hodnocení? Cílem semináře je prozkoumat možné strukturální i procesní důvody postupného etablování technického obrazu v rámci pojmu umění a pokusit se nalézt odpověď na otázku, proč je fotografie často chápána jako principiální obraz dnešní doby.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/32, pouze zareg.: 0/32, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/32
Jiné omezení: posluchači bc. estetiky, kteří začali své studium před více než třemi semestry, musí mít splněnu postupovou zkoušku (ESAPZE), jinak si tento předmět nemohou zapsat. Pro ostatní obory není zápis omezen. - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- S ukončením kurzu jsou studenti schopni lépe porozumět filosofickému pozadí estetiky fotografie. Jsou rovněž schopni užívat základní pojmy a uvědomovat si souvstažné relace mezi uměním, reprezentací, expresí a technickým zobrazením.
- Osnova
- 1| Vynález fotografie a jeho kulturně-historický kontext 2| Aura, originalita, umělecké dílo 3| Analytický přístup: transparentní obrazy, reprezentace a intence 4| Estetická a umělecká hodnota fotografie 5| Fotografie a současná umělecká kritika
- Literatura
- doporučená literatura
- Carroll, Nöel. Theorizing the Moving Image. Cambridge : Cambridge University Press, 1996
- Carroll, Nöel. A Philosophy of Mass Art. Oxford : Claredon Press, 1998.
- Císař, Karel (ed): Co je to fotografie. Praha: Herrmann & synové, 2004.
- Friday, Jonathan. Aesthetics and Photography. London: Ashgate, 2002.
- Hopkins, Robert. Picture, Image and Experience: A Philosophical Inquiry. Cambridge : Cambridge University Press, 1998.
- Kelsey, Robin; Stimson, Blake (eds.). The Meaning of Photography. Williamstown : Sterling and Francine Clark Art Institute, 2008.
- Kieran, Matthew (ed.). Contemporary Debates in Aesthetics and the Philosophy of Art. Oxford : Blackwell, 2005.
- Lopes, Dominic McIver. Sight and Sensibility. Evaluating Images. Oxford : Oxford University Press, 2008.
- Lopes, Dominic McIver. Understanding Pictures. Oxford : Oxford University Press, 1996.
- Maynard, Patrick. The Engine of Visualization: Thinking through Photography. New York: Cornell University Press, 1997.
- Scharff, Aaron. Art and Photography. Baltimore, 1968 (1974).
- SCRUTON, Roger. Estetické porozumění : eseje o filozofii, umění a kultuře. Translated by Jiří Ogrocký. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2005, 177 s. ISBN 8085947927. info
- Walden, Scott. Photography and Philosophy. Essays on the Pencil of Nature. Oxford : Blackwell Publishing Ltd., 2010.
- Walton, Kendall. Mimesis as Make-Believe: On the Foundations of the Representational Arts. Cambridge : Harvard University Press, 1990.
- Marvelous imageson values and the arts. Edited by Kendall L. Walton. New York: Oxford University Press, 2008, viii, 254. ISBN 0195177959. info
- Výukové metody
- výklad a diskuse, návštěva fotografické výstavy/ sbírky, příprava a prezentace referátu na zadané téma
- Metody hodnocení
- účast na semináři (max. 3 absence), přednes referátu a aktivní podíl na diskusi
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/ESB067